Peliympäristön suunnittelueditori
Happo, Ville (2018)
Happo, Ville
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092248
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni lähestytään pelien kenttäsuunnittelua modulaarisesta näkökulmasta, kehittämällä peliympäristön suunnittelueditoria. Tätä varten käydään läpi modulaarisuuden toimintaa pelien ulkopuolella ja peleissä. Pelien osalta käydään läpi modulaarisuuden sovelluksia vanhoissa ja uusissa peleissä. Moderneissa peleissä modulaarisuus toteutetaan 3D-malleilla, joten niiden osalta käydään läpi 3D-mallin suunnitteluvaiheessa olennaisia asioita, kuten kääntöpisteen sijainti ja koon suunnittelu sopivaksi käytettävän pelimoottorin ruudukkoon.
Toiminnallisessa osuudessa kehitin suunnittelueditorin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla, jolla voidaan sijoittaa modulaarisia 3D-malleja peliympäristöön ja käsitellä niitä. Tähän osuuteen sisältyy modulaaristen 3D-mallien suunnittelu, editorin työkalujen kehittäminen ja niiden toimintaperiaatteet. Sovelluksen kehittämisen ohessa käydään lyhyesti läpi editorille välttämättömän käyttöliittymän toteutus.
Projektin lopputuloksena oli toimiva suunnittelueditori, joka sisälsi välttämättömät työkalut kentän suunnitteluun ja modulaaristen 3D-mallien käsittelyyn. Kenttien sisältö on mahdollista tallentaa ja ladata tiedostosta.
Toiminnallisessa osuudessa kehitin suunnittelueditorin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla, jolla voidaan sijoittaa modulaarisia 3D-malleja peliympäristöön ja käsitellä niitä. Tähän osuuteen sisältyy modulaaristen 3D-mallien suunnittelu, editorin työkalujen kehittäminen ja niiden toimintaperiaatteet. Sovelluksen kehittämisen ohessa käydään lyhyesti läpi editorille välttämättömän käyttöliittymän toteutus.
Projektin lopputuloksena oli toimiva suunnittelueditori, joka sisälsi välttämättömät työkalut kentän suunnitteluun ja modulaaristen 3D-mallien käsittelyyn. Kenttien sisältö on mahdollista tallentaa ja ladata tiedostosta.