Opetusmaatilan hyödyntäminen opetuksessa : Case Mustiala
Komulainen, Anu (2018)
Komulainen, Anu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802112287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802112287
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on kartoittaa opetusmaatilan potentiaalia opetuskäytössä sekä lisätä sen käyttöä opetuksessa. Työn tavoite on myös pyrkiä hyödyntämään opetusmaatilaa, niin sen töitä kuin suunnittelu- ja kehittämistoimenpiteitä, mahdollisimman tehokkaasti opetuksessa. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Hämeen ammattikorkeakoulu Oy:lle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään ongelmalähtöiseen oppimiseen, sen periaatteeseen, luonteenomaisiin piirteisiin, tavoitteisiin ja mahdollisuuksiin, jonka jälkeen esitellään eri arviointiperusteita – niiden heikkouksia ja vahvuuksia – sekä heikkouksia ja epäilyjä niin opetusmallin, opiskelijoiden kuin opettajien suhteen. Teoriaosion lopussa keskitytään Hämeen ammattikorkeakoulun oppimismalleihin, tavoitteisiin ja Mustialan opetusmaatilaan. Kvalitatiivisen tutkimuksen perusteena oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelussa käsiteltiin niin tilatietoja, henkilöstöä, opiskelua opetusmaatilalla, harjoitteluja, yhteistyökuvioita kuin kannattavuutta.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että opetusmaatila tukee opetusta pedagogisena toimintana, ja opetusmaatilaa voi opetuksessa hyödyntää enemmän. Sitä pystyy hyödyntämään myös vielä useampi ala kuin sitä nyt hyödyntää. Opetusmaatilan ylläpito lähes täysin opiskelijavoimin on myös mahdollista pienillä muutoksilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään ongelmalähtöiseen oppimiseen, sen periaatteeseen, luonteenomaisiin piirteisiin, tavoitteisiin ja mahdollisuuksiin, jonka jälkeen esitellään eri arviointiperusteita – niiden heikkouksia ja vahvuuksia – sekä heikkouksia ja epäilyjä niin opetusmallin, opiskelijoiden kuin opettajien suhteen. Teoriaosion lopussa keskitytään Hämeen ammattikorkeakoulun oppimismalleihin, tavoitteisiin ja Mustialan opetusmaatilaan. Kvalitatiivisen tutkimuksen perusteena oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelussa käsiteltiin niin tilatietoja, henkilöstöä, opiskelua opetusmaatilalla, harjoitteluja, yhteistyökuvioita kuin kannattavuutta.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että opetusmaatila tukee opetusta pedagogisena toimintana, ja opetusmaatilaa voi opetuksessa hyödyntää enemmän. Sitä pystyy hyödyntämään myös vielä useampi ala kuin sitä nyt hyödyntää. Opetusmaatilan ylläpito lähes täysin opiskelijavoimin on myös mahdollista pienillä muutoksilla.