Opiskelijoiden näkemykset koulutuspalveluista Kurikan kansalaisopistossa
Huhtanen, Eija (2018)
Huhtanen, Eija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802202624
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kurikan kansalaisopiston opiskelijoiden kokemuksia kansalaisopiston toiminnasta ja löytää samalla työkaluja strategiatyöhön. Lisäksi tutkittiin asiakaskokemuksen vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Myös asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden vaikutusta kansalaisopiston imagoon selvitettiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään asiakaskokemukseen, asiakastyytyväisyyteen ja imagoon lähdekirjallisuuden ja elektronisten lähteiden pohjalta. Asiakaskokemusta lähestytään määritelmien, muodostumisen, yrityskulttuurin ja kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely tehtiin samanaikaisesti Kauhajoen, Kurikan ja Teuvan kansalaisopiston opiskelijoille. Tämä opinnäytetyö on rajattu koskemaan Kurikan kansalaisopiston opiskelijoiden näkemyksiä.
Tutkimuskysely tehtiin Webropol-kyselynä julkaisemalla linkki opiston www-sivuilla, Facebook-sivuilla ja jakamalla sitä sähköpostin kautta opiskelijoille. Kyselyyn oli mahdollista vastata myös täyttämällä paperilomake. Vastaaminen ei edellyttänyt opiskelijana oloa kyselyn tekohetkellä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1038 vastaajaa ja heistä Kurikan kansalaisopiston alueelta oli 553.
Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijoiden kokemukset kansalaisopiston toiminnasta ovat positiivisia ja asiakastyytyväisyys on hyvä. Tutkimustulosten avulla löydettiin myös keinoja strategian uudistamiseksi ja avuksi tulevan toiminnan suunnitteluun.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään asiakaskokemukseen, asiakastyytyväisyyteen ja imagoon lähdekirjallisuuden ja elektronisten lähteiden pohjalta. Asiakaskokemusta lähestytään määritelmien, muodostumisen, yrityskulttuurin ja kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely tehtiin samanaikaisesti Kauhajoen, Kurikan ja Teuvan kansalaisopiston opiskelijoille. Tämä opinnäytetyö on rajattu koskemaan Kurikan kansalaisopiston opiskelijoiden näkemyksiä.
Tutkimuskysely tehtiin Webropol-kyselynä julkaisemalla linkki opiston www-sivuilla, Facebook-sivuilla ja jakamalla sitä sähköpostin kautta opiskelijoille. Kyselyyn oli mahdollista vastata myös täyttämällä paperilomake. Vastaaminen ei edellyttänyt opiskelijana oloa kyselyn tekohetkellä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1038 vastaajaa ja heistä Kurikan kansalaisopiston alueelta oli 553.
Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijoiden kokemukset kansalaisopiston toiminnasta ovat positiivisia ja asiakastyytyväisyys on hyvä. Tutkimustulosten avulla löydettiin myös keinoja strategian uudistamiseksi ja avuksi tulevan toiminnan suunnitteluun.