HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden suhtautuminen plagiointiin : plagioinnin taustatekijät ja laajuus vuonna 2008
Eskelinen, Venla; Hanninen, Elina (2008)
Eskelinen, Venla
Hanninen, Elina
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802232735
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802232735
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme ensisijainen tavoite oli selvittää HAAGA-HELIAn liiketalousopiskelijoiden suhtautumista plagiointiin sekä syyllistyvätkö he siihen. Toissijainen tavoite oli selvittää, kuinka yleisiä erilaiset plagiointia todennäköisesti lisäävät asiat kuten kiire ja viittaustekniikan huono hallitseminen ovat. Opinnäytetyöstä saatujen tulosten avulla voidaan tehdä johtopäätöksiä plagioinnin laajuudesta HAAGA-HELIA Ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyössä käytettiin teoreettisena pohjana englanninkielisten maiden tutkijoiden tuottamia tieteellisiä julkaisuja, Suomessa laadittuja plagioinninvastaisia ohjeistuksia sekä Tutkimuseettisen neuvottelukunnan julkaisuja. Tieteellisistä julkaisuista yksikään ei ollut sijoittunut vastaavaan korkeakoulumaailmaan muualla, joten teoriapohja piti soveltaa etenkin tutkimuksista, joissa oli tutkittu muulla kuin äidinkielellään opiskelevia sekä sairaanhoitajaopiskelijoita.
Tutkimus tehtiin Internetin välityksellä Webropol-ohjelmalla laaditun sähköisen kyselylomakkeen avulla syksyllä 2008. Kaikille HAAGA-HELIAn opiskelijoille lähetettiin sähköpostitse linkki kyselyyn, mutta saatteessa pyydettiin vain liiketalousopiskelijoita osallistumaan tutkimukseen. Tutkimuslomake oli Internetissä avoinna alle viikon verran syyskuun lopussa. Tutkimusote oli kvantitatiivinen, vaikka kyselylomakkeessa oli myös joitain avoimia kysymyksiä.
Vastausten perusteella opiskelijat olivat hyvin perillä siitä, että plagioinnilla tarkoitetaan toisen tekstin esittämistä omana, eikä tällaista toimintaa kovin moni myöntänyt harrastavansa. Plagioinnin muita muotoja kuten itsensä plagiointi ja ideaplagiointi tunnettiin huonommin, ja näihin myös syyllistyi useampi opiskelija. Monet opiskelijat kaipasivat enemmän opettajan ohjausta ja neuvoa muun muassa ryhmätöissä ja lähdeviitteiden oikeassa merkitsemisessä.
Tutkimuksen perusteella HAAGA-HELIAssa tulisi kiinnittää enemmän huomiota plagioinnin ennalta ehkäisemiseen muun muassa lisäämällä viittaustekniikan opetusta. Opettajien tulisi myös seurata enemmän itse opiskeluprosessia ja tarjota tukea opiskelijoille erityisesti ryhmätöissä, eikä vain antaa palautetta kurssin lopussa arvosanan muodossa. Jatkossa olisi hyvä selvittää myös opettajien ja HAAGA-HELIAn johdon näkemyksiä plagioinnista.
Opinnäytetyössä käytettiin teoreettisena pohjana englanninkielisten maiden tutkijoiden tuottamia tieteellisiä julkaisuja, Suomessa laadittuja plagioinninvastaisia ohjeistuksia sekä Tutkimuseettisen neuvottelukunnan julkaisuja. Tieteellisistä julkaisuista yksikään ei ollut sijoittunut vastaavaan korkeakoulumaailmaan muualla, joten teoriapohja piti soveltaa etenkin tutkimuksista, joissa oli tutkittu muulla kuin äidinkielellään opiskelevia sekä sairaanhoitajaopiskelijoita.
Tutkimus tehtiin Internetin välityksellä Webropol-ohjelmalla laaditun sähköisen kyselylomakkeen avulla syksyllä 2008. Kaikille HAAGA-HELIAn opiskelijoille lähetettiin sähköpostitse linkki kyselyyn, mutta saatteessa pyydettiin vain liiketalousopiskelijoita osallistumaan tutkimukseen. Tutkimuslomake oli Internetissä avoinna alle viikon verran syyskuun lopussa. Tutkimusote oli kvantitatiivinen, vaikka kyselylomakkeessa oli myös joitain avoimia kysymyksiä.
Vastausten perusteella opiskelijat olivat hyvin perillä siitä, että plagioinnilla tarkoitetaan toisen tekstin esittämistä omana, eikä tällaista toimintaa kovin moni myöntänyt harrastavansa. Plagioinnin muita muotoja kuten itsensä plagiointi ja ideaplagiointi tunnettiin huonommin, ja näihin myös syyllistyi useampi opiskelija. Monet opiskelijat kaipasivat enemmän opettajan ohjausta ja neuvoa muun muassa ryhmätöissä ja lähdeviitteiden oikeassa merkitsemisessä.
Tutkimuksen perusteella HAAGA-HELIAssa tulisi kiinnittää enemmän huomiota plagioinnin ennalta ehkäisemiseen muun muassa lisäämällä viittaustekniikan opetusta. Opettajien tulisi myös seurata enemmän itse opiskeluprosessia ja tarjota tukea opiskelijoille erityisesti ryhmätöissä, eikä vain antaa palautetta kurssin lopussa arvosanan muodossa. Jatkossa olisi hyvä selvittää myös opettajien ja HAAGA-HELIAn johdon näkemyksiä plagioinnista.