Mediakasvatuksen hyödyntäminen varhaiskasvatuksen S2-opetuksessa
Moilanen, Venla (2018)
Moilanen, Venla
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802252757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802252757
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten mediakasvatuksen keinoja voi hyödyntää varhaiskasvatuksen S2-opetuksessa. Työssä tutkittiin sitä, miten lisätä mediakasvatuksen osaamista päiväkodissa. Tavoitteena oli tehdä materiaalipaketti helsinkiläisen päiväkodin käyttöön, mitä päiväkodin työntekijät voivat hyödyntää lasten kanssa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytettiin osallistuvaa havainnointia tietojen keräämisessä. Havainnointia toteutettiin 4–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Havainnoinnin lisäksi käytössä oli palautekysely päiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään varhaiskasvatusta, mediakasvatusta ja S2-opetusta. Opinnäytetyöhön kuului prosessinkuvaus, jossa kerrotaan opinnäytetyön ideoinnista ja suunnittelusta, materiaalin työstämisestä ja valmiin materiaalin arvioinnista. Materiaalin nimeksi tuli ”Pöllön tarina - Mediakasvatuksen hyödyntäminen varhaiskasvatuksen S2-opetuksessa”. Materiaaliin koottiin mediakasvatuksen keinoja, eli leikkejä ja ideoita, joita voi käyttää S2-opetuksessa varhaiskasvatuksessa. Osiot suunnattiin 4–5-vuotialle lapsille, mutta niitä pystyy soveltamaan myös eri-ikäisten lasten kanssa.
Materiaali antoi päiväkodin työntekijöiden käyttöön paljon erilaisia ideoita käyttää mediakasvatusta ja hyödyntää sitä S2-opetuksessa. Lapsia havainnoimalla pystyi näkemään, kuinka medialaitteiden käyttö on heille mieluisaa. Medialaitteet tarjoavat paljon mahdollisuuksia oppia kieltä. Materiaalista ilmeni se, miten mediakasvatus ja kielen oppiminen nivoutuvat toisiinsa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytettiin osallistuvaa havainnointia tietojen keräämisessä. Havainnointia toteutettiin 4–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Havainnoinnin lisäksi käytössä oli palautekysely päiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään varhaiskasvatusta, mediakasvatusta ja S2-opetusta. Opinnäytetyöhön kuului prosessinkuvaus, jossa kerrotaan opinnäytetyön ideoinnista ja suunnittelusta, materiaalin työstämisestä ja valmiin materiaalin arvioinnista. Materiaalin nimeksi tuli ”Pöllön tarina - Mediakasvatuksen hyödyntäminen varhaiskasvatuksen S2-opetuksessa”. Materiaaliin koottiin mediakasvatuksen keinoja, eli leikkejä ja ideoita, joita voi käyttää S2-opetuksessa varhaiskasvatuksessa. Osiot suunnattiin 4–5-vuotialle lapsille, mutta niitä pystyy soveltamaan myös eri-ikäisten lasten kanssa.
Materiaali antoi päiväkodin työntekijöiden käyttöön paljon erilaisia ideoita käyttää mediakasvatusta ja hyödyntää sitä S2-opetuksessa. Lapsia havainnoimalla pystyi näkemään, kuinka medialaitteiden käyttö on heille mieluisaa. Medialaitteet tarjoavat paljon mahdollisuuksia oppia kieltä. Materiaalista ilmeni se, miten mediakasvatus ja kielen oppiminen nivoutuvat toisiinsa.