Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Konsumenters val av bokningskanal- Case Kilroy Travels

Ekblad, Jenny (2010)

 
Avaa tiedosto
ekblad_jenny.pdf (922.7Kt)
Lataukset: 


Ekblad, Jenny
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005139180
Tiivistelmä
Huvudsyftet med detta examensarbete var att kartlägga för unga och studerandes köpbeteende, samt redogöra vad som får dem att välja en viss bokningskanal vid bokningen av en resa. Delsyftet var att klargöra vilka faktorer som får dem att välja att boka specifikt genom personlig service, samt om de skulle vara redo att betala extra för att få den personliga servicen.

Arbetets teori är uppdelat i två delar: distributionskanaler och konsumentbeteende. På basis av teorin gjordes en kvalitativ undersökning i form av fokusgrupper där 27 re-spondenter från Kilroy Travels främsta målgrupp, unga och studerande, tog del i.


De främsta resultaten som undersökningen gav var att internet väljs som bokningskanal av den orsaken att det är lätt, snabbt och behändigt, samt att det är enkelt att jämföra priser och hitta mycket billiga alternativ. Online bokningar används oftast i lättare och kortare resor som t.ex. direkta flyg. Faktorer som får kunder att välja bokning via per-sonlig service var trygghet samt den yrkeskunnighet och de erfarenheter personalen har och även möjligheten att kunna ställa frågor. Bokning via personlig kontakt används oftast vid långa och dyra resor som bland annat jordenrunt- resor. Det visade sig också att många unga och studeranden är redo att betala för att få personlig service, men de finns dem som inte är det.
 
The main purpose of this thesis was to investigate in the consumer behavior of young people and students, and to find out which factors influences their choice of booking channel when they are booking a trip. The side purpose was to investigate what gets them to book through personal service and if they would be prepared to pay extra to get the personal service.

The theory part of this thesis is divided in two parts: distribution channels and consumer behavior. On the basis of the theory a qualitative survey was made in form of focus groups. 27 respondents from Kilroy Travels target group, youth and students, partici-pated in the survey.

The main results of the survey were that online booking is chosen for the reasons that it is easy, fast and convenient. It is also easy to compare prices and find cheap prices. Online booking is mainly used to book shorter and easier trips as direct flights for example. Fac-tors that makes the consumer choose to book through personal service, is that it feels more secure and also the professionalism and experience of the staff. The possibility to be able to ask questions was also an important factor. Long and expensive trips are the ones that most often are booked through personal service, for example round the world- trips. It got also clear that many young people and students are also prepared to pay to get personal service when booking a trip.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste