360 kuvaus markkinointiviestinnän keinona
Heino, Miko (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802282864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802282864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli tutkia 360 kuvaamisen mahdollisuuksia Jimm’s PC Storen rajoitetuilla resursseilla. 360 kuvaaminen valikoitui aiheeksi, koska sitä oli jo aikaisemmin yritetty ja useimmat siihen tarvittavat välineet oli jo hankittu, mutta tulokset olivat jääneet huonoiksi resurssipulan takia. Työn tavoitteena oli luoda ammattimaisia 360 kuvia, joita pystyisi myös julkaisemaan helposti verkkokauppaan. Luomalla näitä 360 kuvia ja dokumentoimalla kaiken matkalla tapahtuneen opinnäytetyön muodossa oli myös tavoitteena luoda ohje seuraaville harjoittelijoille, jotka 360 kuvausta tulevat tekemään.
Aluksi selvitetään, millainen on hyvä tuotesivu verkkokaupassa. Tämän jälkeen pystytään siirtymään kuvaamiseen. Tekijä sai alusta asti käyttää omaa mielikuvitustaan mahdollisimman hyvien tuotekuvien ottamiseen. Aluksi käytössä oli vain kaksi kirkasvalolamppua, halpa järjestelmäkamera, kuvausalusta ja kannettava tietokone. Myöhemmin tulivat käyttöön myös kunnolliset kankaat taustaksi ja kolme valoboksia, joiden avulla saatiin vähennettyä heijastukset minimiin ja valaistua kuvattava tuote kunnolla. Käytössä oli myös Iconasys ShutterStream ja 360 Product View Creator -ohjelmistot. Näiden ohjelmistojen avulla 360 kuvien tekeminen oli melko helppoa. Viiden viikon aikana kokeiltiin useita eri kuvaustekniikoita. Suurin osa prosessista perustuu erilaisiin kokeiluihin.
Kuvien ottamisen ohella toteutettiin kysely myymälän asiakkailta. Vastausten avulla pystyttiin säätämään kuvien värejä, valotusta ja muita asioita. Lopuksi työn tuloksena oli noin 100 julkaisukelpoista 360 kuvaa ja opinnäytetyö, jota voidaan käyttää ohjeena tulevilla kuvaajilla. Otettuja 360 kuvia ei ainakaan vielä kirjoittamisen aikana ole julkaistu resurssien vähäisyyden takia. Suurinta osaa kuvista ei todennäköisesti tulla koskaan julkaisemaan, sillä osa kuvatuista tuotteista ovat jo nyt vanhentuneet ja poistuvat myynnistä.
Aluksi selvitetään, millainen on hyvä tuotesivu verkkokaupassa. Tämän jälkeen pystytään siirtymään kuvaamiseen. Tekijä sai alusta asti käyttää omaa mielikuvitustaan mahdollisimman hyvien tuotekuvien ottamiseen. Aluksi käytössä oli vain kaksi kirkasvalolamppua, halpa järjestelmäkamera, kuvausalusta ja kannettava tietokone. Myöhemmin tulivat käyttöön myös kunnolliset kankaat taustaksi ja kolme valoboksia, joiden avulla saatiin vähennettyä heijastukset minimiin ja valaistua kuvattava tuote kunnolla. Käytössä oli myös Iconasys ShutterStream ja 360 Product View Creator -ohjelmistot. Näiden ohjelmistojen avulla 360 kuvien tekeminen oli melko helppoa. Viiden viikon aikana kokeiltiin useita eri kuvaustekniikoita. Suurin osa prosessista perustuu erilaisiin kokeiluihin.
Kuvien ottamisen ohella toteutettiin kysely myymälän asiakkailta. Vastausten avulla pystyttiin säätämään kuvien värejä, valotusta ja muita asioita. Lopuksi työn tuloksena oli noin 100 julkaisukelpoista 360 kuvaa ja opinnäytetyö, jota voidaan käyttää ohjeena tulevilla kuvaajilla. Otettuja 360 kuvia ei ainakaan vielä kirjoittamisen aikana ole julkaistu resurssien vähäisyyden takia. Suurinta osaa kuvista ei todennäköisesti tulla koskaan julkaisemaan, sillä osa kuvatuista tuotteista ovat jo nyt vanhentuneet ja poistuvat myynnistä.