Tuotteistaminen palvelumuotoilun avulla : Pikaopas startup-yrittäjille, B2C-markkinointi sosiaalisessa mediassa vuonna 2018
Salokangas, Nina (2018)
Salokangas, Nina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802282868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802282868
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa. Opinnäytetyö jaettiin kahteen osioon; tietoperusta-/teoriaosuuteen ja empiiriseen osuuteen. Opinnäytetyönä suunnitellun palvelutuotteen kohderyhmäksi valittiin startup-yrittäjät.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tehokkaimmat tavat hyödyntää sosiaalista mediaa B2C-markkinoinnissa vuonna 2018. Tutkimuksessa perehdyttiin käytetyimpiin yhteisöpalveluihin sekä kuluvan vuoden some-markkinointitrendeihin. Teemoihin perehdyttiin haastattelemalla alan asiantuntijoita sekä keräämällä tietoa aiheesta eri tietolähteistä.
Teoriaosuus aloitettiin avaamalla sosiaalinen media käsitteenä, jonka jälkeen käsiteltiin sosiaalisen median käyttö- ja käyttäjämääriä Suomessa. Tilastotietojen jälkeisessä luvussa käsiteltiin sosiaalisen median asiantuntijoiden kommentteja suosituimmista yhteisöpalveluista ja vuoden 2018 some-markkinointitrendeistä. Lisäksi perehdyttiin some-markkinointistrategian suunnitteluun. Tutkimustulosten yhteenvedossa muodostettiin kooste edellä mainituissa kohdissa selvinneistä pääkohdista.
Empiirisessä osassa tutkimustulosten pohjalta suunniteltiin ja tuotteistettiin some-markkinoinnistaan itsenäisesti vastaaville startup-yrittäjille pikaopas some-markkinointisuunnitelman tekoon vuonna 2018. Pikaoppaassa käsitellään strategian pääkohtia, suosituimpia yhteisöpalveluja sekä vuoden 2018 some-markkinointitrendejä.
Lisäksi suunniteltiin palvelumalli oppaan ympärille tukemaan oppaan jakelua kohderyhmälle. Tuotteen testaaminen aloitettiin asiakasympäristössä, tuotteen asiakaslähtöisessä jatkokehityksessä tullaan hyödyntämään asiakaspalautteita ja yhteisöpalveluista saatavia statistiikkatietoja.
Opinnäytetyönä tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että yrityksen läsnäolo sosiaalisessa mediassa aikaansaa yrittäjälle merkittävää kilpailuetua verrattuna kilpaileviin yrityksiin jotka eivät vielä ole alkaneet hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa. Sosiaalisen median avulla saavutettavia tuloksia voidaan seurata ja mitata yhteisöpalveluihin kuuluvien analytiikkatyökalujen avulla.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tehokkaimmat tavat hyödyntää sosiaalista mediaa B2C-markkinoinnissa vuonna 2018. Tutkimuksessa perehdyttiin käytetyimpiin yhteisöpalveluihin sekä kuluvan vuoden some-markkinointitrendeihin. Teemoihin perehdyttiin haastattelemalla alan asiantuntijoita sekä keräämällä tietoa aiheesta eri tietolähteistä.
Teoriaosuus aloitettiin avaamalla sosiaalinen media käsitteenä, jonka jälkeen käsiteltiin sosiaalisen median käyttö- ja käyttäjämääriä Suomessa. Tilastotietojen jälkeisessä luvussa käsiteltiin sosiaalisen median asiantuntijoiden kommentteja suosituimmista yhteisöpalveluista ja vuoden 2018 some-markkinointitrendeistä. Lisäksi perehdyttiin some-markkinointistrategian suunnitteluun. Tutkimustulosten yhteenvedossa muodostettiin kooste edellä mainituissa kohdissa selvinneistä pääkohdista.
Empiirisessä osassa tutkimustulosten pohjalta suunniteltiin ja tuotteistettiin some-markkinoinnistaan itsenäisesti vastaaville startup-yrittäjille pikaopas some-markkinointisuunnitelman tekoon vuonna 2018. Pikaoppaassa käsitellään strategian pääkohtia, suosituimpia yhteisöpalveluja sekä vuoden 2018 some-markkinointitrendejä.
Lisäksi suunniteltiin palvelumalli oppaan ympärille tukemaan oppaan jakelua kohderyhmälle. Tuotteen testaaminen aloitettiin asiakasympäristössä, tuotteen asiakaslähtöisessä jatkokehityksessä tullaan hyödyntämään asiakaspalautteita ja yhteisöpalveluista saatavia statistiikkatietoja.
Opinnäytetyönä tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että yrityksen läsnäolo sosiaalisessa mediassa aikaansaa yrittäjälle merkittävää kilpailuetua verrattuna kilpaileviin yrityksiin jotka eivät vielä ole alkaneet hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa. Sosiaalisen median avulla saavutettavia tuloksia voidaan seurata ja mitata yhteisöpalveluihin kuuluvien analytiikkatyökalujen avulla.