Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Market research in the Finnish food industry

Holopainen, Liisa (2008)

 
Avaa tiedosto
Holopainen_Liisa.pdf (615.0Kt)
Lataukset: 


Holopainen, Liisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184502
Tiivistelmä
Tutkimus esittelee markkinatutkimuksen tärkeimmät osa-alueet sekä sen merkityksen tavoiteltaessa uusia markkinoita. Kulttuurillisten eroavaisuuksien, kuluttajien sekä itse markkinoiden ymmärtäminen kilpailijoineen edesauttaa yrityksen menestymistä uudella markkina-alueella. Asiakasyritys on Belgialainen elintarvikeyritys joka kiinnostui Suomen markkinaympäristöstä, kuluttajista sekä kilpailijoista. Tällä hetkellä he toimivat Keski-Euroopan markkinoilla pienin markkinaosuuksin. Haastattelu suoritettiin jotta saataisiin selville heidän nykytilanteensa sekä tulevaisuuden näkymät uusista markkinoista. Yrityksen tuotteet ovat myynnissä erikoisliikkeissä sekä suurimmissa marketeissa korkean imagon vuoksi ja näin he toivoisivat myös tapahtuvan Suomessa. Suomessa ei ole tarjolla suuria markkinoita jo pelkästään maan koon vuoksi. Tämä ei ole kuitenkaan este asiakasyritykselle sillä he eivät lähde haastamaan markkinajohtajaa tai seuraajia, vaan tyytyvät pieneen markkinaosuuteen aivan kuten muillakin markkinoilla. Selektiivisellä tuotejakelulla, keskittyen Suomen suurimpiin kaupunkialueisiin, taataan tuotteiden saatavuus suurimmalle osalle väestöstä. Tutkimus painottuu eri liikeketjuihin, Suomen kauppatyyppeihin ja niiden tuotevalikoiman suuruuteen sekä kilpailijoihin ja heidän tuotehinnoitteluun. Tämän lisäksi tuotteiden näkyvyyden tärkeys osoitetaan, sillä asiakasyritys toivoisi markkinoille tuloa vähäisin markkinointitoiminnoin. Pakkausmerkintäsäännökset tulevat myös esille sillä ne eroavat hieman yrityksen kotimarkkinoiden säännöksistä. Tutkimus esittelee myös suomalaisen maahantuontiyrityksen, joka voisi mahdollisesti toimia asiakasyrityksen yhteistyökumppanina Suomen markkinoille pyrittäessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste