Market research in the Finnish food industry
Holopainen, Liisa (2008)
Holopainen, Liisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184502
Tiivistelmä
Tutkimus esittelee markkinatutkimuksen tärkeimmät osa-alueet sekä sen merkityksen tavoiteltaessa uusia markkinoita. Kulttuurillisten eroavaisuuksien, kuluttajien sekä itse markkinoiden ymmärtäminen kilpailijoineen edesauttaa yrityksen menestymistä uudella markkina-alueella. Asiakasyritys on Belgialainen elintarvikeyritys joka kiinnostui Suomen markkinaympäristöstä, kuluttajista sekä kilpailijoista. Tällä hetkellä he toimivat Keski-Euroopan markkinoilla pienin markkinaosuuksin. Haastattelu suoritettiin jotta saataisiin selville heidän nykytilanteensa sekä tulevaisuuden näkymät uusista markkinoista. Yrityksen tuotteet ovat myynnissä erikoisliikkeissä sekä suurimmissa marketeissa korkean imagon vuoksi ja näin he toivoisivat myös tapahtuvan Suomessa. Suomessa ei ole tarjolla suuria markkinoita jo pelkästään maan koon vuoksi. Tämä ei ole kuitenkaan este asiakasyritykselle sillä he eivät lähde haastamaan markkinajohtajaa tai seuraajia, vaan tyytyvät pieneen markkinaosuuteen aivan kuten muillakin markkinoilla. Selektiivisellä tuotejakelulla, keskittyen Suomen suurimpiin kaupunkialueisiin, taataan tuotteiden saatavuus suurimmalle osalle väestöstä. Tutkimus painottuu eri liikeketjuihin, Suomen kauppatyyppeihin ja niiden tuotevalikoiman suuruuteen sekä kilpailijoihin ja heidän tuotehinnoitteluun. Tämän lisäksi tuotteiden näkyvyyden tärkeys osoitetaan, sillä asiakasyritys toivoisi markkinoille tuloa vähäisin markkinointitoiminnoin. Pakkausmerkintäsäännökset tulevat myös esille sillä ne eroavat hieman yrityksen kotimarkkinoiden säännöksistä. Tutkimus esittelee myös suomalaisen maahantuontiyrityksen, joka voisi mahdollisesti toimia asiakasyrityksen yhteistyökumppanina Suomen markkinoille pyrittäessä.