AISTIBINGO : Toimintatuokioita aistien parissa Ketunpesän päiväkodin Pirpanaryhmälle
Tuomola, Anna-Riina (2018)
Tuomola, Anna-Riina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803012939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803012939
Tiivistelmä
Aistibingo oli Turussa sijaitsevan Ketunpesän päiväkodin 3–4-vuotiaiden Pirpanaryhmälle suunniteltu ja toteutettu toiminnallinen kokonaisuus, joka koostui kymmenestä aistien toimintaan keskittyvästä toimintatuokiosta sekä niiden suunnittelusta, toteutuksesta ja havainnoinnista. Toimintatuokioiden oli tarkoitus mahdollistaa lapsille turvallinen ympäristö aistiärsykkeiden saamiseen ja aistimusten havainnollistamiseen pedagogisin menetelmin sekä testata näiden toimintatuokioiden hyödyllisyyttä. Aistibingon tarkoituksena oli selvittää kohderyhmän tämänhetkistä tilannetta aistimuksiin reagoinnin, ohjeen ymmärtämisen ja ryhmässä toimimisen osalta.
Ketunpesän päiväkodin toiminnassa painottuu luonto ja ympäristö. Luontoa käytetään oppimiseen, liikkumiseen ja retkeilyyn. Ketunpesässä pyritään luomaan lapsille kodinomainen sekä turvallinen ympäristö ja lapsia opetetaan kunnioittamaan luontoa.
Aistibingon teoriapohjaksi kerätiin tietoa sensorisen integraation toiminnasta ja sensorisen integraation häiriöstä sekä eri aistien toiminnasta. Sensorinen integraatio on aivoissa tapahtuvaa aistitiedon jäsentymistä kokonaisuuksiksi. Aivot keräävät aistitietoa näköaistin, kuuloaistin, hajuaistin, makuaistin sekä tuntoaistin avulla. Kerätyn tiedon aivot jäsentävät yhteen joko refleksinomaiseksi toiminnaksi tai muuksi tarkoituksenomaiseksi toiminnaksi. Tarkoituksenmukainen toiminta on asioiden yhdistämistä ja niistä oppimista. Refleksinomainen toiminta on lihasmuistista tuleva automaattinen reaktio aistiärsykkeeseen. Sensorisen integraation häiriö johtuu aistitiedon puutteellisesta jäsentymisestä aivoissa. Siitä saattaa seurata lapsella käytöshäiriöitä, kuten levottomuutta tai keskittymisvaikeuksia, sekä ikätasoisen kehityksen viivästymistä tai oppimisvaikeuksia.
Aistibingon avulla saatiin tukea lapsihavainnointiin ja lapset tuen tarpeen kartoitukseen varhaiskasvatussuunnitelmien laatimista varten. Toimintojen aikana saatiin myös arvokasta lisätietoa ryhmän lapsista ja heidän ominaisuuksistaan. Aistibingon toteutus antoi varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelun kannalta tärkeitä tietoja ryhmän lasten reaktioista ja ohjeiden vastaanottamisvalmiuksista sekä ryhmässä toimimisesta. Aistibingo auttoi ryhmän lapsiin tutustumisessa sekä antoi varmuutta ryhmän vastuullisena lastentarhanopettajana toimimiseen.
Ketunpesän päiväkodin toiminnassa painottuu luonto ja ympäristö. Luontoa käytetään oppimiseen, liikkumiseen ja retkeilyyn. Ketunpesässä pyritään luomaan lapsille kodinomainen sekä turvallinen ympäristö ja lapsia opetetaan kunnioittamaan luontoa.
Aistibingon teoriapohjaksi kerätiin tietoa sensorisen integraation toiminnasta ja sensorisen integraation häiriöstä sekä eri aistien toiminnasta. Sensorinen integraatio on aivoissa tapahtuvaa aistitiedon jäsentymistä kokonaisuuksiksi. Aivot keräävät aistitietoa näköaistin, kuuloaistin, hajuaistin, makuaistin sekä tuntoaistin avulla. Kerätyn tiedon aivot jäsentävät yhteen joko refleksinomaiseksi toiminnaksi tai muuksi tarkoituksenomaiseksi toiminnaksi. Tarkoituksenmukainen toiminta on asioiden yhdistämistä ja niistä oppimista. Refleksinomainen toiminta on lihasmuistista tuleva automaattinen reaktio aistiärsykkeeseen. Sensorisen integraation häiriö johtuu aistitiedon puutteellisesta jäsentymisestä aivoissa. Siitä saattaa seurata lapsella käytöshäiriöitä, kuten levottomuutta tai keskittymisvaikeuksia, sekä ikätasoisen kehityksen viivästymistä tai oppimisvaikeuksia.
Aistibingon avulla saatiin tukea lapsihavainnointiin ja lapset tuen tarpeen kartoitukseen varhaiskasvatussuunnitelmien laatimista varten. Toimintojen aikana saatiin myös arvokasta lisätietoa ryhmän lapsista ja heidän ominaisuuksistaan. Aistibingon toteutus antoi varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelun kannalta tärkeitä tietoja ryhmän lasten reaktioista ja ohjeiden vastaanottamisvalmiuksista sekä ryhmässä toimimisesta. Aistibingo auttoi ryhmän lapsiin tutustumisessa sekä antoi varmuutta ryhmän vastuullisena lastentarhanopettajana toimimiseen.