Walt Disneyn brändääminen sosiaalisessa mediassa
Honkala, Heidi (2018)
Honkala, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083121
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen työ, joka käsittelee brändejä ja sosiaalista mediaa sekä sen hyödyntämistä brändäämisessä. Kohdeyrityksenä työssä ollaan käytetty The Walt Disney Companya.
Tavoitteena on selvittää, miten Walt Disney hyödyntää sosiaalista mediaa brändäyksessä, ja miten se on siinä onnistunut. Disney on onnistunut luomaan vahvan brändin, ja vuonna 2016 se valittiin maailman vahvimmaksi brändiksi, joten se on osittain syy, miksi se valittiin tutkittavaksi yritykseksi.
Työn teoriaosuudessa käsitellään brändin eri ominaisuuksia, brändiarkkitehtuuria sekä sosiaalista mediaa. Teoriaosuuden lopussa selvitetään myös, millä keinoilla sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää brändäämisessä, ja millaisia asioita siinä tulee ottaa huomioon.
Työn empiirinen osuus käsittelee Walt Disneytä brändinä, ja siinä tutkitaan, miten Disney näkyy sosiaalisessa mediassa, ja miten se on siinä onnistunut. Koska Walt Disneyn brändiportfolio on niin laaja, työssä esitellään Walt Disneyn brändikokoelma, mutta keskitytään tarkemmin vain Disneyn brändiin. Myös sosiaalisen median tarkastelussa keskitytään vain suurimpiin ja käytetyimpiin kanaviin. Työn menetelmä on niin sanotusti kuvailevaa ja analysoivaa, jossa kerätyn tiedon avulla on selvitetty Disneyn toimintaa ja sitä, miten se näkyy ja käyttäytyy sosiaalisessa mediassa.
Jotta tuotteet olisivat kiinnostavampia ja huomiota herättävämpiä, yritysten tulee kehittää brändejä, jotka painuvat ihmisten mieliin. Vaikka logo on tunnistettavuuden kannalta hyvin tärkeä osa brändiä, se ei kuitenkaan riitä, vaan brändistä tulee tehdä sellainen, että sen koko olemus ja ajatus muistetaan.
Sosiaalinen media on tänä päivänä merkittävässä roolissa brändien tietoisuuden kasvattamisessa. Ihmiset käyttävät yhä enemmän ja enemmän sosiaalista mediaa, joten myös yritysten pitää olla siellä tavoittaakseen mahdollisimman paljon potentiaalisia asiakkaita.
Disney tietää, miten käyttää sosiaalista mediaa. Kaikki, mitä Disney edustaa, näkyy heidän brändinsä viestissä ja äänessä. Disney ei turhaan yritä tehdä uusia päivityksiä, vaan kaikilla päivityksillä on jokin suurempi merkitys, ja ne vievät Disneyn viestiä eteenpäin.
Disney on vahva brändi sekä sosiaalisessa mediassa että sen ulkopuolella, ja se on onnistunut luomaan yhteisön, joka on täynnä uskollisia asiakkaita ja kannattajia. Disney on onnistunut luomaan logon, jonka lähes kaikki tunnistavat heti sen nähdessään. Vaikka Disneyn hahmot ovat brändin myynnin kantava voima, logo on kuitenkin myös todella suuri osa Disneyn myyntiä.
Tavoitteena on selvittää, miten Walt Disney hyödyntää sosiaalista mediaa brändäyksessä, ja miten se on siinä onnistunut. Disney on onnistunut luomaan vahvan brändin, ja vuonna 2016 se valittiin maailman vahvimmaksi brändiksi, joten se on osittain syy, miksi se valittiin tutkittavaksi yritykseksi.
Työn teoriaosuudessa käsitellään brändin eri ominaisuuksia, brändiarkkitehtuuria sekä sosiaalista mediaa. Teoriaosuuden lopussa selvitetään myös, millä keinoilla sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää brändäämisessä, ja millaisia asioita siinä tulee ottaa huomioon.
Työn empiirinen osuus käsittelee Walt Disneytä brändinä, ja siinä tutkitaan, miten Disney näkyy sosiaalisessa mediassa, ja miten se on siinä onnistunut. Koska Walt Disneyn brändiportfolio on niin laaja, työssä esitellään Walt Disneyn brändikokoelma, mutta keskitytään tarkemmin vain Disneyn brändiin. Myös sosiaalisen median tarkastelussa keskitytään vain suurimpiin ja käytetyimpiin kanaviin. Työn menetelmä on niin sanotusti kuvailevaa ja analysoivaa, jossa kerätyn tiedon avulla on selvitetty Disneyn toimintaa ja sitä, miten se näkyy ja käyttäytyy sosiaalisessa mediassa.
Jotta tuotteet olisivat kiinnostavampia ja huomiota herättävämpiä, yritysten tulee kehittää brändejä, jotka painuvat ihmisten mieliin. Vaikka logo on tunnistettavuuden kannalta hyvin tärkeä osa brändiä, se ei kuitenkaan riitä, vaan brändistä tulee tehdä sellainen, että sen koko olemus ja ajatus muistetaan.
Sosiaalinen media on tänä päivänä merkittävässä roolissa brändien tietoisuuden kasvattamisessa. Ihmiset käyttävät yhä enemmän ja enemmän sosiaalista mediaa, joten myös yritysten pitää olla siellä tavoittaakseen mahdollisimman paljon potentiaalisia asiakkaita.
Disney tietää, miten käyttää sosiaalista mediaa. Kaikki, mitä Disney edustaa, näkyy heidän brändinsä viestissä ja äänessä. Disney ei turhaan yritä tehdä uusia päivityksiä, vaan kaikilla päivityksillä on jokin suurempi merkitys, ja ne vievät Disneyn viestiä eteenpäin.
Disney on vahva brändi sekä sosiaalisessa mediassa että sen ulkopuolella, ja se on onnistunut luomaan yhteisön, joka on täynnä uskollisia asiakkaita ja kannattajia. Disney on onnistunut luomaan logon, jonka lähes kaikki tunnistavat heti sen nähdessään. Vaikka Disneyn hahmot ovat brändin myynnin kantava voima, logo on kuitenkin myös todella suuri osa Disneyn myyntiä.