Uuden palvelun tarvekartoitus Optikko Kirkassilmälle
Lahtinen, Maaret (2018)
Lahtinen, Maaret
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083159
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tilaustyönä Forssassa ja Loimaalla toimivalle optikko Kirkassilmä Oy:lle. Opinnäytetyön suunnittelupalaverissa nousi esille ajatus uudesta palvelusta, jossa optikko- ja silmälääkäripalvelut tuotaisiin lähemmäs asiakasta kotikäyntien muodossa. Tutkimusongelmaksi muodostui seuraava kysymys: ”Onko optikko- ja silmälääkäripalveluiden kotikäynneille tarvetta?”
Työn teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin kvantitatiivista tutkimusta ja erityisesti kyselytutkimusta tiedonkeruumenetelmänä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi palvelua sen tuottajan näkökulmasta, aineettomana hyödykkeenä. Lisäksi työssä selvitettiin, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun lanseerataan uutta palvelua.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehtiin tarvekartoitus, jonka tarkoituksena oli selvittää, kokevatko ihmiset tarvetta optikko- Ja silmälääkäripalveluiden kotikäynneille. Tarvekartoitus tehtiin toteuttamalla kaksi erillistä kyselyä. Toinen kysely toteutettiin eläkeläisille, jotka ovat tulevan palvelun todennäköisiä käyttäjiä ja toinen kysely toteutettiin vanhuspalveluiden asiantuntijoille, eli Forssan Seudun Hyvinvointikuntayhtymän (FSHKY) vanhuspalveluiden työntekijöille.
Kyselyjen tulokset ovat suuntaa-antavia, mutta niistä nousi esille selkeä tarve optikko- ja silmälääkäripalveluiden kotikäynneille. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella yrityksen kannattaisi hakea yritysrahoitusta, jonka avulla se pystyisi hankkimaan tarvittavat välineet kotikäyntien mahdollistamiseksi ilman, että siitä koituu yritykselle liian suurta riskiä.
Työn teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin kvantitatiivista tutkimusta ja erityisesti kyselytutkimusta tiedonkeruumenetelmänä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi palvelua sen tuottajan näkökulmasta, aineettomana hyödykkeenä. Lisäksi työssä selvitettiin, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun lanseerataan uutta palvelua.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehtiin tarvekartoitus, jonka tarkoituksena oli selvittää, kokevatko ihmiset tarvetta optikko- Ja silmälääkäripalveluiden kotikäynneille. Tarvekartoitus tehtiin toteuttamalla kaksi erillistä kyselyä. Toinen kysely toteutettiin eläkeläisille, jotka ovat tulevan palvelun todennäköisiä käyttäjiä ja toinen kysely toteutettiin vanhuspalveluiden asiantuntijoille, eli Forssan Seudun Hyvinvointikuntayhtymän (FSHKY) vanhuspalveluiden työntekijöille.
Kyselyjen tulokset ovat suuntaa-antavia, mutta niistä nousi esille selkeä tarve optikko- ja silmälääkäripalveluiden kotikäynneille. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella yrityksen kannattaisi hakea yritysrahoitusta, jonka avulla se pystyisi hankkimaan tarvittavat välineet kotikäyntien mahdollistamiseksi ilman, että siitä koituu yritykselle liian suurta riskiä.