Konstnärligt värde eller kommersiell framgång? : En studie av begreppet kulturindustri och hur finländska indiemusiker ser på konstnärligt värde och kommersiell framgång
Willstedt, Niklas (2018)
Willstedt, Niklas
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803093187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803093187
Tiivistelmä
Detta är ett examensarbete med fokus på konstformen musik och temat är förhållandet mellan konstformen och kulturindustrin. Syftet med arbetet är att föra fram den delen av den finländska musikscenen som det sällan fokuseras på i det allmänna flödet av kultur och då specifikt inom musikscenen i Finland. Den finländska musikindustrin domineras till största del av större bolag, något som också återspeglas i det allmänna flödet. Därför fokuserar detta arbete på de aktörer utanför detsamma och deras åsikter om tankar kring kommersiell framgång och gratis musik. Arbetet begränsas till indiemusik i Finland men innehåller även globala exempel eftersom musikbranschen är en global bransch. Metoder som används i detta arbete är litteraturstudie och kvalitativ studie. De viktigaste källorna i litteraturstudien är samlingen Populaarimusiikin Tutkimus, en undersökning utförd av IFPI, The Future Of Music av Kusek och Leonard, Sociologi av Saaristo och Jokinen samt Nationalencyklopedin (ne.se) med vars hjälp flera begrepp i arbetet förklaras. Med hjälp av bland annat dessa definieras Frankfurtskolan vars forskning är en viktig grund för hur detta arbete ska läsas och som är en viktig forskning i samspelet mellan kultur, konst och kulturindustri. Frankfurtskolans kritiska teori bidrar dock till att arbetet inledningsvis har en mörk ton då det gäller att beskriva det samspelet, men forskningen är trots det viktig för detta arbete. I den kvalitativa studien är de utförda intervjuerna viktiga källor liksom boken Den kvalitativa forskningsintervjun (Kvale & Brinkmann) som stödde intervjutekniken och utformningen av intervjufrågorna. Kvale & Brinkmann nämner också att den traditionella kritiken mot den här sortens intervjuer är att de inte är vetenskapliga eller objektiva utan subjektiva och väldigt personberoende. I arbetet konstateras att finländska indiemusiker i allmänhet fokuserar mer på konstnärliga ambitioner än eventuell kommersiell framgång, vilket anknyter till Frankfurtskolans synpunkt om lyckad konst som enligt dem speglar och ifrågasätter samhället. Musikerna ställer sig i allmänhet positiva till tanken om att dela ut sin musik gratis så länge det är ekonomiskt hållbart. I skapandet av musiken och låtskrivandet ligger fokus mer på att skriva musik som tilltalar en själv och medmusiker, men i produktionsfasen kan man göra musiken mer lyssnarvänlig genom att ändra på låtens struktur. Grundidén baserar sig dock på den egna estetiska uppfattningen av hur musik ska låta och vara.