Metsänhoitoyhdistys Savotan kehittämiskysely
Partanen, Roope (2018)
Partanen, Roope
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803113218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803113218
Tiivistelmä
Metsänhoitoyhdistykset Kiuruvesi sekä Savotta fuusioituivat vuoden 2017 alussa. Uusi yhdistys sai nimekseen Metsänhoitoyhdistys Savotta. Fuusion myötä tapahtunut toimintaympäristön muutos toi ajankohtaiseksi asiakastyytyväisyystutkimuksen teettämisen Kiuruveden alueen metsänomistajille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Metsänhoitoyhdistys Savotan Kiuruvedellä metsää omistavien asiakkaiden tyytyväisyyttä käyttämiinsä yhdistyksen palveluihin sekä yhdistyksen toimintaan. Tutkimus pyrki lisäksi selvittämään osallistujien tulevaisuuden palvelu- ja koulutustarpeita sekä suhtautumista toteutuneeseen fuusioon.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siihen vastaajat valittiin Metsänhoitoyhdistys Savotan Kiuruvedellä metsää omistavien asiakkaiden joukosta. Kyselylomake lähetettiin postitse 352 asiakkaalle. Kyselyyn vastasi 123 asiakasta, ja lopulliseksi vastausprosentiksi muodostui 34,9 %.
Tutkimuksen perusteella Metsänhoitoyhdistys Savotan toiminta Kiuruvedellä on ollut kiitettävää niin asiantuntijoiden kuin käytettyjen palveluiden osalta. Kehitettäviä osa-alueita olivat vastaajien mukaan asiantuntijoiden tavoitettavuus sekä palveluiden hinnoittelu. Tulevaisuudessa Savotta voisi panostaa sellaisiin yhteydenpitotapoihin, jotka sopivat parhaiten kullekin vastaajaryhmälle. Lisäksi erilaisten koulutus- ja aktiviteettitapahtumien avulla voisi markkinoida palveluita ja aktivoida asiakkaita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Metsänhoitoyhdistys Savotan Kiuruvedellä metsää omistavien asiakkaiden tyytyväisyyttä käyttämiinsä yhdistyksen palveluihin sekä yhdistyksen toimintaan. Tutkimus pyrki lisäksi selvittämään osallistujien tulevaisuuden palvelu- ja koulutustarpeita sekä suhtautumista toteutuneeseen fuusioon.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siihen vastaajat valittiin Metsänhoitoyhdistys Savotan Kiuruvedellä metsää omistavien asiakkaiden joukosta. Kyselylomake lähetettiin postitse 352 asiakkaalle. Kyselyyn vastasi 123 asiakasta, ja lopulliseksi vastausprosentiksi muodostui 34,9 %.
Tutkimuksen perusteella Metsänhoitoyhdistys Savotan toiminta Kiuruvedellä on ollut kiitettävää niin asiantuntijoiden kuin käytettyjen palveluiden osalta. Kehitettäviä osa-alueita olivat vastaajien mukaan asiantuntijoiden tavoitettavuus sekä palveluiden hinnoittelu. Tulevaisuudessa Savotta voisi panostaa sellaisiin yhteydenpitotapoihin, jotka sopivat parhaiten kullekin vastaajaryhmälle. Lisäksi erilaisten koulutus- ja aktiviteettitapahtumien avulla voisi markkinoida palveluita ja aktivoida asiakkaita.