Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digitalisaation vaikutus pankkitoimintaan

Petrov, Oleg (2018)

 
Avaa tiedosto
Petrov_Oleg.pdf (2.318Mt)
Lataukset: 


Petrov, Oleg
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803123242
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digitalisaation vaikutusta pankkitoimintaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka digitalisaatio on vaikuttanut pankkityöntekijöiden työtehtäviin ja kuinka asiakkaiden pankkiasiointi on muuttunut, minkälaisia hyötyjä ja haittoja digitalisointi aiheuttaa pankkitoiminnassa sekä minkälaisia uusia palveluita digitalisaatio on tuonut tullessaan. Digitalisaation vaikutus koskee koko yhteiskuntaa, sen yksittäisiä henkilöitä ja yrityksiä.

Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu yleisesti digitalisaatiosta, sen hyödyistä ja haitoista, pankkipalveluista, maksumenetelmistä ja pankkitoiminnasta.

Tutkimuksessa käytettiin primäärisiä ja sekundäärisiä tiedonkeruumenetelmiä. Primäärisessä tiedonkeruumenetelmässä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltaviksi valittiin viisi Danske Bankin pankin työntekijää, jotka toimivat eri tehtävissä pankkialalla. Haastattelun tärkeimmät teemat olivat digitalisaatio, palveluiden sähköistyminen ja pankkityöntekijöiden mielipiteet. Sekundäärisenä tiedonkeruumenetelmänä käytettiin erilaisia verkkosivuja ja dokumentteja.

Haastattelussa selvisi, että monet pankkipalvelut ovat modernisoituneet ja siirtyneet verkkoon, mikä on helpottanut asiakkaita ja pankin työntekijöitä. Uusia palveluita on tullut paljon. Pankin työntekijöiden pitää olla kehityksessä mukana ja oppia uutta. Lisäksi heidän pitää osata itse käyttää sovelluksia, jotta he pystyvät neuvomaan niitä asiakkaille.

Tutkimuksessa selvisi, kuinka digitalisaatio on vaikuttanut ihmistyön määrään. Se on vähentynyt huomattavasti. Digitalisaation takia koneet voivat korvata ison osan ihmistyötä. Tämä on aiheuttanut työntekijöiden vähenemistä, myös pankkialalla.

Suomalaiset pankit ovat digitalisaation hyödyntämisessä edelläkävijöitä. Pankeilla on hyvä osaamistaso, ja ne ovat valmiit teknologiseen kehittymiseen. Iso osa pankkiasioiden hoidosta tapahtuu sähköisten- ja mobiilipalveluiden kautta
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste