”Mul on tällane aika rento olo” Satuhieronnan tunnekokemuksia ja mahdollisuudet perhetyön menetelmäksi
Silventoinen, Sonja; Marttila, Elina; Partanen, Katja (2017)
Silventoinen, Sonja
Marttila, Elina
Partanen, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803012935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803012935
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli toteuttaa lapsille satuhierontaa heidän omassa kodissaan. Tavoitteena oli kerätä lasten satuhierontatuokion jälkeisiä tunnekokemuksia. Tavoitteena oli myös tutustuttaa perhe satuhierontaan. Tutkimuksessa haluttiin saada vastauksia kysymyksiin, minkälaisia tunnekokemuksia satuhieronta mahdollistaa lapsille sekä miten satuhieronta soveltuu perhetyön menetelmäksi.
Tutkimuksen toiminnallinen osuus toteutui erään perheen omassa kodissa, perheen varhaiskasvatusikäiselle ja alakouluikäiselle lapselle. Toteutuksessa käytettiin tunteiden ilmaisun tukena MAHTI-tunnekortteja. Pääaineisto kerättiin videoimalla kaikki satuhierontatuokiot ja tunnekorttien käytöt. Tutkimuksessa käytettiin tulosten saamiseksi VQarviointimenetelmää. Arviointimenetelmällä arvioitiin lasten tahtotilaa satuhierontaan liittyen sekä tunnekokemusten ilmaisemista MAHTI-tunnekorttien avulla.
Tutkimuksen tuloksista oli nähtävissä satuhieronnan kosketuksen rauhoittavat vaikutukset ja lasten suhtautuminen kosketukseen. Tutkimuksessa selvisi myös, että tunnekorttien käyttö tuki lasten tunteiden tunnistamista ja sanoittamista. Kummallakin lapsella tunnekokemukset olivat monipuolisia. VQ-arvioinnin tulokset kertovat muun muassa, että kummatkin lapset osoittivat uteliaisuutta toimintaa kohtaan. Varhaiskasvatusikäinen lapsi osoitti enemmän omaa tahtoaan toiminnassa kuin alakouluikäinen lapsi.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että satuhieronta soveltuu perhetyön menetelmäksi monipuolisuutensa ja monikäyttöisyytensä perusteella. Tunnekokemusten ilmaisu oli varhaiskasvatusikäiselle lapselle helpompaa kuin alakouluikäiselle lapselle.
Tutkimuksen toiminnallinen osuus toteutui erään perheen omassa kodissa, perheen varhaiskasvatusikäiselle ja alakouluikäiselle lapselle. Toteutuksessa käytettiin tunteiden ilmaisun tukena MAHTI-tunnekortteja. Pääaineisto kerättiin videoimalla kaikki satuhierontatuokiot ja tunnekorttien käytöt. Tutkimuksessa käytettiin tulosten saamiseksi VQarviointimenetelmää. Arviointimenetelmällä arvioitiin lasten tahtotilaa satuhierontaan liittyen sekä tunnekokemusten ilmaisemista MAHTI-tunnekorttien avulla.
Tutkimuksen tuloksista oli nähtävissä satuhieronnan kosketuksen rauhoittavat vaikutukset ja lasten suhtautuminen kosketukseen. Tutkimuksessa selvisi myös, että tunnekorttien käyttö tuki lasten tunteiden tunnistamista ja sanoittamista. Kummallakin lapsella tunnekokemukset olivat monipuolisia. VQ-arvioinnin tulokset kertovat muun muassa, että kummatkin lapset osoittivat uteliaisuutta toimintaa kohtaan. Varhaiskasvatusikäinen lapsi osoitti enemmän omaa tahtoaan toiminnassa kuin alakouluikäinen lapsi.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että satuhieronta soveltuu perhetyön menetelmäksi monipuolisuutensa ja monikäyttöisyytensä perusteella. Tunnekokemusten ilmaisu oli varhaiskasvatusikäiselle lapselle helpompaa kuin alakouluikäiselle lapselle.