Verkkokaupan ja sen digitaalisen markkinointiviestinnän kehittäminen : Case: JYP-Fanshop
Niemelä, Taru (2018)
Niemelä, Taru
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tehdä kiekkoyhtiö JYP Jyväskylä Oy:n verk-kokaupasta entistä houkuttelevampi toiminnallisuudeltaan ja tarjonnaltaan sekä kehittää sen digitaalista markkinointiviestintää niin, että asiakkaat tavoitetaan heille luontevimmista kanavista. Tavoitteena oli myös selvittää asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen kohteena oli JYP Jyväskylä Oy:n alla toimiva JYP-Fanshop-fanituoteverkkokauppa.
Työn keskeinen viitekehys pohjautui digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviin, verkkokaupan kehittämiseen sekä asiakaskokemukseen ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Webropol-ohjelmalla luodun verkkokyselyn avulla. Aineisto kerättiin marras–joulukuussa 2017 sähköpostikyselynä 1 201 verkkokaupan asiakkaalta. Vastauksia saatiin 521 kappaletta ja vastausprosentti oli 43. Tuloksia analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla ja niiden kuvaamiseen käytettiin suoria jakaumia ja ristiintaulukointia. Tutkimustulosten luotettavuus varmistettiin Khiin neliö -testin avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että merkittävä osa JYP-Fanshop-verkkokaupan asiakkaista asuu yli 200 kilometrin päässä Jyväskylästä. Pitkä välimatka ja ostamisen helppous ovat syynä siihen, miksi suurin osa asiakkaista asioi verkkokaupassa kivijalkamyymälän sijaan. Hintataso, tuotteiden laatu ja ulkonäkö ovat kolme tärkeintä tekijää ostopäätöksen synnyssä. Verkkokaupan kautta tuotteita ostetaan eniten lahjaksi.
Tuloksista saatiin vastaus siihen, millaisiin markkinointitoimenpiteisiin ja tuotteisiin toimeksiantajan tulisi jatkossa panostaa. Vastauksista ilmeni myös vastaajien suosimat kanavat sekä se, mitä tietoa eri kanavista halutaan vastaanottaa. Tulosten perusteella toimeksiantaja osaa kohdistaa markkinointiaan oikeissa kanavissa oikeille kohderyhmille.
Työn keskeinen viitekehys pohjautui digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviin, verkkokaupan kehittämiseen sekä asiakaskokemukseen ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Webropol-ohjelmalla luodun verkkokyselyn avulla. Aineisto kerättiin marras–joulukuussa 2017 sähköpostikyselynä 1 201 verkkokaupan asiakkaalta. Vastauksia saatiin 521 kappaletta ja vastausprosentti oli 43. Tuloksia analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla ja niiden kuvaamiseen käytettiin suoria jakaumia ja ristiintaulukointia. Tutkimustulosten luotettavuus varmistettiin Khiin neliö -testin avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että merkittävä osa JYP-Fanshop-verkkokaupan asiakkaista asuu yli 200 kilometrin päässä Jyväskylästä. Pitkä välimatka ja ostamisen helppous ovat syynä siihen, miksi suurin osa asiakkaista asioi verkkokaupassa kivijalkamyymälän sijaan. Hintataso, tuotteiden laatu ja ulkonäkö ovat kolme tärkeintä tekijää ostopäätöksen synnyssä. Verkkokaupan kautta tuotteita ostetaan eniten lahjaksi.
Tuloksista saatiin vastaus siihen, millaisiin markkinointitoimenpiteisiin ja tuotteisiin toimeksiantajan tulisi jatkossa panostaa. Vastauksista ilmeni myös vastaajien suosimat kanavat sekä se, mitä tietoa eri kanavista halutaan vastaanottaa. Tulosten perusteella toimeksiantaja osaa kohdistaa markkinointiaan oikeissa kanavissa oikeille kohderyhmille.