Socialpedagogisk hästverksamhet : Bekantningsdag på stallet Sagobacken
Kela, Iina (2018)
Kela, Iina
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133311
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään tietoisuuden levittämistä sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta ruotsiksi. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on suhteellisen uusi toimintamuoto Suomessa, joka ei ole saanut sen suurempaa näkyvyyttä sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin tukemisessa, sekä syrjäytymisen ehkäisyssä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on levittää tietoa sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta ja tämän kautta lisätä toiminnan käyttöä. Konseptina tiedon levitykseen käytettiin tutustumispäivää, joka järjestettiin tallilla Sagobacken. Tutustumispäivänä saivat sellaiset henkilöt jotka voivat vaikuttaa toiminnan käyttöön, tutustua sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan, pääsemällä kontaktiin hevosen ja talliympäristön kanssa, sekä kokeilemalla erilaisia harjoituksia joita toiminnassa voidaan käyttää.
Työn tavoitteena on näyttää ne monipuoliset mahdollisuudet jotka toiminta tarjoaa, tavalla joka herättää osallistujissa ajatuksia ja tunteita, sekä luoda yhteyksiä tallin ja eri osallistujien välille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalipedagogiikasta ja sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta yleisellä tasolla, hevosen vaikutuksista ihmiseen sekä hevosen ja talliympäristön käyttömahdollisuuksista pedagogisissa tarkoituksissa. Työssä käsitellään myös teorioita jotka tukevat menetelmän valintaa; learning by doing, ulkopedagogiikka ja luonnon vaikutus oppimiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on levittää tietoa sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta ja tämän kautta lisätä toiminnan käyttöä. Konseptina tiedon levitykseen käytettiin tutustumispäivää, joka järjestettiin tallilla Sagobacken. Tutustumispäivänä saivat sellaiset henkilöt jotka voivat vaikuttaa toiminnan käyttöön, tutustua sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan, pääsemällä kontaktiin hevosen ja talliympäristön kanssa, sekä kokeilemalla erilaisia harjoituksia joita toiminnassa voidaan käyttää.
Työn tavoitteena on näyttää ne monipuoliset mahdollisuudet jotka toiminta tarjoaa, tavalla joka herättää osallistujissa ajatuksia ja tunteita, sekä luoda yhteyksiä tallin ja eri osallistujien välille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalipedagogiikasta ja sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta yleisellä tasolla, hevosen vaikutuksista ihmiseen sekä hevosen ja talliympäristön käyttömahdollisuuksista pedagogisissa tarkoituksissa. Työssä käsitellään myös teorioita jotka tukevat menetelmän valintaa; learning by doing, ulkopedagogiikka ja luonnon vaikutus oppimiseen.
