"De orden glömmer jag aldirg" Handledningens inverkan på missfallspatientens lidande - en litteraturstudie
Öhman, Maria (2009)
Öhman, Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129141
Tiivistelmä
Patienthandledningens roll har blivit allt viktigare inom vården.
Eftersom vårdtiderna förkortas och patienten förväntas klara återhämtningstiden hemma,
är handledningen central. I denna studie har jag undersökt på vilket sätt handledningens
tidpunkt och sättet som vårdpersonalen handleder på påverkar missfallspatientens lidande.
Då en kvinna får missfall orsakar det lidande och ur litteraturen stiger det fram hur
vårdaren ofta bidrar till det genom oförsiktiga yttranden eller handledning under fel
tidpunkt. Jag har undersökt vilken den optimala tidpunkten för handledningen vore
utgående från utsagor av kvinnor som fått missfall. Som teoretisk referensram har jag
använt Erikssons (1994) teori om lidande.
Studien är en kvalitativ litteraturstudie där jag analyserat 74 berättelser från fyra olika
böcker. Syftet för studien var att komma fram till vilken den optimala tidpunkten för
handledningen är, samt på vilket sätt kvinna önskar handledas. Berättelserna är
analyserade genom upprepad genomläsning och jag har sedan plockat ut meningsfulla
utsagor och grupperat det i över- och underkategorier. Överkategorierna är uppdelade i
”Tiden före missfallet”, ”Tiden under missfallet” och ”Tiden efter missfallet”.
Underkategorierna beskriver vilka aspekter av handledningen som påverkar kvinnans
lidande under de olika tidpunkterna. Metoden som använts är en tillämpning av Patels &
Davidsons (1994) och Eneroths (1984) kvalitativa analysmetoder.
Resultatet visar att handledningen är viktig för kvinnan under missfallets alla skeden. Att
välja den rätta tidpunkten för handledningen har betydelse för hur patienten uppfattar
informationen vårdaren förmedlar och hur patienten upplever sig bli behandlad. Lidandet
patienten känner lindras då vårdaren beaktar tiden för handledningen och kvaliteten av
den. Resultatet innehåller en punktlista över den optimala tidpunkten att handleda en
kvinna som fått missfall. Patient education has become increasingly important in today´s care. Because of
shorter admission times at hospitals the patient is expected to care for herself at home at a
much earlier stage. In this study I have researched in which way the time of the education
given to the patient and the way it is given, affects the suffering of the patient that has had
a miscarriage. A miscarriage in it self causes suffering to the woman and the literature
verifies that the caregiver often worsens it by making thoughtless comments and giving
information at the wrong time. I have studied which the optimal time of education for the
patient is by reading stories written by women who have suffered a miscarriage. As my
theoretical reference point I have used Katie Erikssons (1994) theory of suffering.
This study is a qualitative literature study in which I have analyzed 74 stories from four
books. The aim of the study was to reveal the optimal time for educating the patient and
how to do it. The stories have been analyzed by repeatedly reading them trough and
picking meaningful dictums and then arranging them into categories. The categories are
divided into “The time before the miscarriage”, “The time during the miscarriage” and
“The time after the miscarriage”. These three categories have subcategories that describe
the aspects of the patient education which affect the women’s suffering during the
different times of the miscarriage. The method I have used is a modification of Patel &
Davidson´s (1994) and Eneroth´s (1984) qualitative methods for analysis.
The result of the study shows that patient education is important for the woman during all
phases of the miscarriage. Choosing the right time for giving the patient information is
crucial to ensure that the patient understands all of the information and feels that she is
being treated well. The suffering the patient feels is relived by the caregiver taking notice
to the time of the education and the quality of it. The result includes a list that shows the
optimal time for giving patient education to a woman that has had a miscarriage.
Eftersom vårdtiderna förkortas och patienten förväntas klara återhämtningstiden hemma,
är handledningen central. I denna studie har jag undersökt på vilket sätt handledningens
tidpunkt och sättet som vårdpersonalen handleder på påverkar missfallspatientens lidande.
Då en kvinna får missfall orsakar det lidande och ur litteraturen stiger det fram hur
vårdaren ofta bidrar till det genom oförsiktiga yttranden eller handledning under fel
tidpunkt. Jag har undersökt vilken den optimala tidpunkten för handledningen vore
utgående från utsagor av kvinnor som fått missfall. Som teoretisk referensram har jag
använt Erikssons (1994) teori om lidande.
Studien är en kvalitativ litteraturstudie där jag analyserat 74 berättelser från fyra olika
böcker. Syftet för studien var att komma fram till vilken den optimala tidpunkten för
handledningen är, samt på vilket sätt kvinna önskar handledas. Berättelserna är
analyserade genom upprepad genomläsning och jag har sedan plockat ut meningsfulla
utsagor och grupperat det i över- och underkategorier. Överkategorierna är uppdelade i
”Tiden före missfallet”, ”Tiden under missfallet” och ”Tiden efter missfallet”.
Underkategorierna beskriver vilka aspekter av handledningen som påverkar kvinnans
lidande under de olika tidpunkterna. Metoden som använts är en tillämpning av Patels &
Davidsons (1994) och Eneroths (1984) kvalitativa analysmetoder.
Resultatet visar att handledningen är viktig för kvinnan under missfallets alla skeden. Att
välja den rätta tidpunkten för handledningen har betydelse för hur patienten uppfattar
informationen vårdaren förmedlar och hur patienten upplever sig bli behandlad. Lidandet
patienten känner lindras då vårdaren beaktar tiden för handledningen och kvaliteten av
den. Resultatet innehåller en punktlista över den optimala tidpunkten att handleda en
kvinna som fått missfall.
shorter admission times at hospitals the patient is expected to care for herself at home at a
much earlier stage. In this study I have researched in which way the time of the education
given to the patient and the way it is given, affects the suffering of the patient that has had
a miscarriage. A miscarriage in it self causes suffering to the woman and the literature
verifies that the caregiver often worsens it by making thoughtless comments and giving
information at the wrong time. I have studied which the optimal time of education for the
patient is by reading stories written by women who have suffered a miscarriage. As my
theoretical reference point I have used Katie Erikssons (1994) theory of suffering.
This study is a qualitative literature study in which I have analyzed 74 stories from four
books. The aim of the study was to reveal the optimal time for educating the patient and
how to do it. The stories have been analyzed by repeatedly reading them trough and
picking meaningful dictums and then arranging them into categories. The categories are
divided into “The time before the miscarriage”, “The time during the miscarriage” and
“The time after the miscarriage”. These three categories have subcategories that describe
the aspects of the patient education which affect the women’s suffering during the
different times of the miscarriage. The method I have used is a modification of Patel &
Davidson´s (1994) and Eneroth´s (1984) qualitative methods for analysis.
The result of the study shows that patient education is important for the woman during all
phases of the miscarriage. Choosing the right time for giving the patient information is
crucial to ensure that the patient understands all of the information and feels that she is
being treated well. The suffering the patient feels is relived by the caregiver taking notice
to the time of the education and the quality of it. The result includes a list that shows the
optimal time for giving patient education to a woman that has had a miscarriage.