Rekrytointitaitojen kartoitus Yrityksessä X
Puputti, Petra (2018)
Puputti, Petra
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193490
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli perehtyä rekrytointiin kokonaisuutena sekä tutustua rekrytointia ohjaileviin lakeihin ja säädöksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Yrityksessä X työskentelevien palveluesimiehien tämän hetkinen rekrytointitaitojen taso. Rekrytointitaitojen kehittäminen toteutettiin osana Yritys X:n rekrytointiprosessin muutosta tarkoituksena kehittää yrityksen rekrytointia kohti liiketoiminnan strategista tukitoimintoa. Opinnäytetyössä ilmenevien tietojen avulla pystyttiin kartoittaa tämän hetkinen rekrytointitaitojen taso sekä suunniteltiin palveluesimiesten tarpeiden mukaista rekrytointikoulutusta.
Teoriaosuus jaettiin kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin rekrytoinnin eri vaiheita ja osa-alueita, jotka tulee ottaa huomioon, jotta rekrytointi onnistuu mahdollisimman hyvin. Teoriaosuuden toisessa osassa tutustuttiin rekrytoinnin eri muotoihin ja rekrytointia ohjaileviin lakeihin sekä säädöksiin.
Tutkimusosuuden tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n Turun ja Porin alueella työskentelevien palveluesimiesten tämän hetkistä rekrytointitaitojen tasoa. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselylomaketta sekä kvalitatiivista teemahaastattelua. Kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksien oli tarkoitus täydentää toisiaan ja niissä nousseita teemoja. Tutkimuksen tulosten avulla pystyttiin pohtimaan, minkälaista koulutusta tai lisätukea palveluesimiehet tarvitsevat rekrytointitaitojensa kehittämiseksi Yrityksessä X.
Opinnäytetyön perusteella voitiin todeta, että Yritys X:n Turun ja Porin alueen esimiehien rekrytointitaidot olivat melko hyvällä tasolla, mutta osaamisessa on selkeitä puutteita. Esimiehet kokivat hallitsevansa muutamat rekrytoinnin vaiheet paremmin kuin toiset, mutta kokonaisuudessaan esimiehet tarvitsivat tukea tai lisäkoulutusta jokaisessa rekrytoinnin vaiheessa sekä perehdytystä rekrytointia sääteleviin lakeihin ja säädöksiin.
Opinnäytetyön loppuosassa johtopäätökset ja pohdintaluvussa esitettiin huomioitavia kehitysehdotuksia, joita voitaisiin huomioida, kun suunnitellaan rekrytointikoulutusta alueen esimiehille. Rekrytointikoulutuksessa voitaisiin painottaa eri rekrytoinnin osa-alueita ja niiden kouluttamisessa voitaisiin käyttää erilaisia koulutustapoja tai -alustoja.
Teoriaosuus jaettiin kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin rekrytoinnin eri vaiheita ja osa-alueita, jotka tulee ottaa huomioon, jotta rekrytointi onnistuu mahdollisimman hyvin. Teoriaosuuden toisessa osassa tutustuttiin rekrytoinnin eri muotoihin ja rekrytointia ohjaileviin lakeihin sekä säädöksiin.
Tutkimusosuuden tarkoituksena oli selvittää Yritys X:n Turun ja Porin alueella työskentelevien palveluesimiesten tämän hetkistä rekrytointitaitojen tasoa. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselylomaketta sekä kvalitatiivista teemahaastattelua. Kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksien oli tarkoitus täydentää toisiaan ja niissä nousseita teemoja. Tutkimuksen tulosten avulla pystyttiin pohtimaan, minkälaista koulutusta tai lisätukea palveluesimiehet tarvitsevat rekrytointitaitojensa kehittämiseksi Yrityksessä X.
Opinnäytetyön perusteella voitiin todeta, että Yritys X:n Turun ja Porin alueen esimiehien rekrytointitaidot olivat melko hyvällä tasolla, mutta osaamisessa on selkeitä puutteita. Esimiehet kokivat hallitsevansa muutamat rekrytoinnin vaiheet paremmin kuin toiset, mutta kokonaisuudessaan esimiehet tarvitsivat tukea tai lisäkoulutusta jokaisessa rekrytoinnin vaiheessa sekä perehdytystä rekrytointia sääteleviin lakeihin ja säädöksiin.
Opinnäytetyön loppuosassa johtopäätökset ja pohdintaluvussa esitettiin huomioitavia kehitysehdotuksia, joita voitaisiin huomioida, kun suunnitellaan rekrytointikoulutusta alueen esimiehille. Rekrytointikoulutuksessa voitaisiin painottaa eri rekrytoinnin osa-alueita ja niiden kouluttamisessa voitaisiin käyttää erilaisia koulutustapoja tai -alustoja.