Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digimurros teollisuuden suunnittelupalveluliiketoiminnassa

Åberg, Jari (2017)

Avaa tiedosto
Aberg Jari.pdf (1.116Mt)
Lataukset: 


Åberg, Jari
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803193544
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön yhteydessä selvitettiin, miten yhteiskunnan digitalisoituminen ja teollinen digimurros vaikututtavat konsultti- ja suunnitteluyrityksen toiminnalliseen ympäristöön, liiketoimintaan, prosesseihin ja palveluihin.

Tutkimuksessa selvitettiin millaisia uudistusvaatimuksia digitalisaatio ja teollinen internet sekä niihin liittyvä liiketoimintaympäristön muutos tulevat aiheuttamaan suunnittelupalveluliiketoiminnalle ja sen toimintaprosesseille. Tähän liittyen tutkittiin myös kenttätutkimuksella syvällisemmin, millaisia vaikutuksia markkinoinnin prosessien digitalisoituminen ja niiden siirtyminen sosiaaliseen mediaan on tuonut mukanaan. Tässä osuudessa selvitettiin sosiaalisen median vaikutuksia yrityksen näkyvyyteen ja tavoitettavuuteen niin asiakkaan kuin yrityksen näkökulmasta.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista toimintatutkimusta ja osin tapaustutkimusta. Menetelmien osalta tutkittiin alan kirjallisuutta, toimijoiden julkaisuja, asiantuntija-artikkeleita ja aiempia tutkimustuloksia. Myynti- ja markkinointiprosessien muutoksia tutkittiin erillisellä kohdetutkimuksella yhdessä Turun ammattikorkeakoulun projektipajan kanssa.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu digitalisaation ja digimurroksen aiheuttamien vaikutusten ymmärtämisestä. Kokonaisuus on hyvin laaja ja monikerroksinen, joten tässä osuudessa muodostettiin yleiskuvaa neljällä tasolla; yhteiskunnan, teollisen tuotannon, suunnitteluliiketoiminnan ja tutkittavan yrityksen tasoilla.
Yritystasolla selvitettiin strategian, organisaation ja nykyisten toimintaprosessien tilannetta ja vallitsevia käytänteitä. Tämä tehtiin yrityksen toimintajärjestelmän prosessien rakenteisiin ja kuvauksiin tutustumalla sekä haastatteluiden avulla nykytilaa kartoittaen.

Tutkimuksen kautta selvisi, miten digitalisaatio on yleisen kehityksen myötä tuonut myös suunnitteluliiketoiminnan strategisesti uusien valintojen ja toiminnallisia uudistuksia vaativien haasteiden eteen. Liiketoimintaympäristön muutos ja sen aiheuttamat vaatimukset ohjaavat ja osin myös pakottavat tarkistamaan yritysten strategioiden toimivuuden uuden ajan haasteiden mukaisiksi. Yrityksen digistrategia on tarpeellinen ja oleellinen pohja menestymisen tukena.

Tutkimuksessa saatuja tuloksia hyödynnetään yrityksen digitalisaatioon liittyvissä liiketoiminnan jatkokehityksessä, tutkimus- ja kehitysprojekteissa, toimintaprosessien päivityksessä sekä digistrategian laadinnassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste