Reformin toteutuminen ja sen edellytykset Luksian autoalan koulutuksessa
Jacoby, Tom (2018)
Jacoby, Tom
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803163460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803163460
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on suurten muutosten pyörteissä. Ympäröivä elinkeinoelämä muuttuu kiihtyvällä tahdilla ja opiskelijoiden osaamisvaatimukset sen mukana. Sipilän hallituksen toinen kärkihanke, ammatillisen koulutuksen reformi asettaa suuntaviivat tälle muutokselle.
Tässä työssä selvitettiin reformin toteutumista ja sen edellytyksiä toisen asteen ammatillisen koulutuksen Luksian Nummelan auto-osastolla. Teoreettisessa osassa tutkittiin tapoja vasta ammatillisen koulutuksen haas-teisiin oppimisympäristöjen, tietojärjestelmien, motivoinnin ja toiminnan taloudellisen kehittämisen keinoin. Kouluorganisaation toimintaa tarkasteltiin myös sekä muutosjohtamisen että koulun henkilökunnan sitouttamisen kannalta.
Tutkimuksessa haastateltiin koulutusjärjestelmän eri tasoilla toimivien vaikuttajien käsityksiä reformista ja sen mahdollisuuksista ja toteutumisen edellytyksistä. Samalla selvitettiin millä edellytyksillä nämä tavoitteet voidaan toteuttaa Luksian Nummelan auto-osastolla.
Tutkimustulosten mukaan reformi ei ole edennyt toivotulla tavalla. Leikkaukset ja supistuneet resurssit ovat kurjistaneet toimintaympäristöä ja hidastaneet tai suorastaan estäneet kehittämistoimien toteuttamisen. Monet aiemmin toteutetut uudistukset on jouduttu ajamaan alas ja ne on nyt uudelleen elvytettävä. Tämä koskettaa reformin keskeisiä tavoitteita: Koulutuksen työelämävastaavuutta, opetushenkilöstön osaamisen päivittämistä sekä työelämäyhteistyön ja oppimisympäristöjen kehittämistä. Käytännön toimet ovat pahasti ristiriidassa opetuksen ja oppimisen tuloksellisuuden ja reformin tavoitteiden kanssa. Toiminnassa näkyy asiakkaiden ja oppimisen sekä reformin lähtökohdista johdetun vision puute.
Tässä työssä selvitettiin reformin toteutumista ja sen edellytyksiä toisen asteen ammatillisen koulutuksen Luksian Nummelan auto-osastolla. Teoreettisessa osassa tutkittiin tapoja vasta ammatillisen koulutuksen haas-teisiin oppimisympäristöjen, tietojärjestelmien, motivoinnin ja toiminnan taloudellisen kehittämisen keinoin. Kouluorganisaation toimintaa tarkasteltiin myös sekä muutosjohtamisen että koulun henkilökunnan sitouttamisen kannalta.
Tutkimuksessa haastateltiin koulutusjärjestelmän eri tasoilla toimivien vaikuttajien käsityksiä reformista ja sen mahdollisuuksista ja toteutumisen edellytyksistä. Samalla selvitettiin millä edellytyksillä nämä tavoitteet voidaan toteuttaa Luksian Nummelan auto-osastolla.
Tutkimustulosten mukaan reformi ei ole edennyt toivotulla tavalla. Leikkaukset ja supistuneet resurssit ovat kurjistaneet toimintaympäristöä ja hidastaneet tai suorastaan estäneet kehittämistoimien toteuttamisen. Monet aiemmin toteutetut uudistukset on jouduttu ajamaan alas ja ne on nyt uudelleen elvytettävä. Tämä koskettaa reformin keskeisiä tavoitteita: Koulutuksen työelämävastaavuutta, opetushenkilöstön osaamisen päivittämistä sekä työelämäyhteistyön ja oppimisympäristöjen kehittämistä. Käytännön toimet ovat pahasti ristiriidassa opetuksen ja oppimisen tuloksellisuuden ja reformin tavoitteiden kanssa. Toiminnassa näkyy asiakkaiden ja oppimisen sekä reformin lähtökohdista johdetun vision puute.