Kundlojalitet : Faktorer som påverkar kundlojalitet i livsmedelaffärer
Österlund, Jockum (2018)
Österlund, Jockum
Yrkeshögskolan Novia
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803213621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803213621
Tiivistelmä
Monet meistä asioi ruokakaupoissa miettimättä miksi. Seuraammeko myymälöiden hintoja sokeasti vai seuraammeko brändejä ja heidän tuotteita?
Opinnäytetyössäni tutkin asiakasuskollisuutta kahdessa elintarvikeruokakaupassa, K-Marketissa sekä S-Marketissa. Kysymykseni kuuluu – Mitkä asiat vaikuttavat asiakasuskollisuuteen jotka asioivat elintarvikekaupoissa, sekä mitkä ovat merkittävimmät tekijät? Tutkimukseni on rajoitettu Lauttasaaren alueelle mikä sijaitsee Etelä-Helsingissä.
Työn menetelmä on kvantitatiivinen tutkimus. Kyselylomakkeen avulla keräsin vastauksia näistä kahdesta eri elintarvikeruokakaupoista. Kyselylomakkeeseen sain 60 vastausta.
Tutkimukseni osoittaa, että hinnalla, sijainnilla, vastaanotolla, ilmapiirillä sekä asiakasetukortilla on merkittävä vaikutus asiakasuskollisuuteen sekä asiakastyytyväisyyteen. Många av oss besöker dagligen livsmedelsaffärer utan att tänka på varför. Följer vi priserna, det goda bemötande, eller är vi efter produkterna som de säljer?
I detta examensarbete granskas kundlojalitet i de två ledande livsmedelsaffärer, S-Market och K-Market.
Frågeställningen är därmed, vad påverkar kundlojaliteten hos kunder som handlar i livsmedelsaffärer, samt vilka är de påverkande faktorerna?
Enkätundersökningen är begränsad till ett område i södra Helsingfors, Drumsö.
Metoden i detta slutarbete är en enkätstudie. Enkäten delades ut i K-market Oliivi och S-market Lauttis. Sextio kunder besvarade enkäten.
Resultatet från enkätundersökningen tyder på att priset, läget, bemötande, stämningen, samt kundförmånskortet har en betydande inverkan på kundnöjdhet och kundlojalitet.
Opinnäytetyössäni tutkin asiakasuskollisuutta kahdessa elintarvikeruokakaupassa, K-Marketissa sekä S-Marketissa. Kysymykseni kuuluu – Mitkä asiat vaikuttavat asiakasuskollisuuteen jotka asioivat elintarvikekaupoissa, sekä mitkä ovat merkittävimmät tekijät? Tutkimukseni on rajoitettu Lauttasaaren alueelle mikä sijaitsee Etelä-Helsingissä.
Työn menetelmä on kvantitatiivinen tutkimus. Kyselylomakkeen avulla keräsin vastauksia näistä kahdesta eri elintarvikeruokakaupoista. Kyselylomakkeeseen sain 60 vastausta.
Tutkimukseni osoittaa, että hinnalla, sijainnilla, vastaanotolla, ilmapiirillä sekä asiakasetukortilla on merkittävä vaikutus asiakasuskollisuuteen sekä asiakastyytyväisyyteen.
I detta examensarbete granskas kundlojalitet i de två ledande livsmedelsaffärer, S-Market och K-Market.
Frågeställningen är därmed, vad påverkar kundlojaliteten hos kunder som handlar i livsmedelsaffärer, samt vilka är de påverkande faktorerna?
Enkätundersökningen är begränsad till ett område i södra Helsingfors, Drumsö.
Metoden i detta slutarbete är en enkätstudie. Enkäten delades ut i K-market Oliivi och S-market Lauttis. Sextio kunder besvarade enkäten.
Resultatet från enkätundersökningen tyder på att priset, läget, bemötande, stämningen, samt kundförmånskortet har en betydande inverkan på kundnöjdhet och kundlojalitet.
