Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hiljainen lapsi – Kasvuympäristön vaikutus lapsen puheen kehityksen viivästymiseen

Sillgren, Tuuli (2018)

 
Avaa tiedosto
Sillgren_Tuuli.pdf (914.9Kt)
Lataukset: 


Sillgren, Tuuli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803253752
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin lapsen kasvuympäristö on yhteydessä puheen kehityksen viivästymiseen. Tavoitteena oli, että työ tarjoaisi lasten puheen kehitystä arvioiville tietoa siitä, mikä voi olla taustalla, kun herää huoli neuvolaikäisen lapsen hitaasta puheen kehityksestä. Työssä on paljon tietoa puheen kehityksestä, siihen vaikuttavista tekijöistä ja sen arvioinnista ja näitä tietoja voi käyttää hyväksi perheiden ohjaamisessa. Työn toimeksiantajana oli Hämeenlinnan kaupunki.

Työn teoriaosuudessa käsiteltiin lapsen kielen kehityksen kulkua ja vanhempien roolia sen tukijoina. Lisäksi määriteltiin kielen kehityksen viivästyminen ja kielen kehitykseen liittyviä keskeisiä riskitekijöitä. Työssä käsiteltiin myös terveydenhoitajan roolia lapsen kielen kehityksen arvioijana sekä kielen kehityksen arviointiin käytettyjä testejä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa selvitettiin kasvuympäristön roolia kielen kehityksen viivästymisessä. Aineistosta nousseet merkittävät kasvuympäristön tekijät jaettiin kolmeen teemaan: perheen piirteet, vanhemmuus ja vuorovaikutus sekä lapsen arjen sisällöt.

Katsauksen tulosten mukaan riskitekijöitä kielen kehityksen viivästymiseen olivat lähisuvussa esiintyneet kielen kehityksen vaikeudet ja lasten syntymäjärjestys. Vuorovaikutuksen laatu, johon yhdistettiin vanhempien stressi, äidin koulutustaso sekä perheen sosioekonominen asema, oli myös keskeinen tekijä. Laadukas päivähoito sekä yhdessä lukeminen ja leikkiminen olivat kehitysviiveiltä suojaavia tekijöitä. Runsaan ruutuajan haitoista puheen kehitykseen oli vasta alustavaa tietoa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kasvuympäristöllä voidaan vaikuttaa lapsen riskiin jäädä jälkeen puheen kehityksessä ja tätä tietoa voisi tehokkaammin hyödyntää perheiden ohjaamisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste