Elämyksellisyyden tuottaminen ravintola-asiakkaille : Case: Bistro Frans & Marie
Karjalainen, Henna (2018)
Karjalainen, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263764
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee nykypäivän ravintolakävijöiden mieltymyksiä ja haluja. Työssä käsitellään elämyksellisyyden ja palvelumuotoilun keinojen tärkeyttä asiakaspalvelun onnistumisessa. Työssä käydään läpi ravintolakävijöiden kokemukseen vaikuttavia tekijöitä, joilla pyritään luomaan jokaiselle elämyksellisyyden tunne. Työn tavoitteena on selvittää mitä mieltä asiakkaat ovat ravintolan uudistuksesta sekä hahmottaa mitä he toivovat saavansa Frans & Marie ravintolalta. Opinnäytetyössä selvitetään myös miksi suuri osa asiakkaista valitsee Ilves hotellin toisen ravintolan Amarillon ruokailupaikakseen. Tutkimuksen päämääränä on löytää keinoja, joilla saadaan uusia asiakkaita Bistro Frans & Marieen.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantajalle ravintola Bistro Frans & Marieen, joka sijaitsee Tampereella Sokos Hotel Ilveksessä. Opinnäytetyön tutkimus sisältää kaksi eri kyselyä, toinen Bistro Frans & Marieen ja toinen Amarilloon, sekä haastattelut Koskikeskuksessa. Tutkimusosuus toteutettiin laadullisella ja määrällisellä menetelmällä. Laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ovat haastattelut sekä avoimet kysymykset kyselylomakkeessa. Opinnäytetyön määrälliseksi eli kvantitatiiviseksi tutkimusmenetelmäksi lasketaan kyselylomakkeiden kysymykset, joihin on annettu valmiiksi vastausvaihtoehdot. Kyselyt jaettiin asiakkaiden täytettäviksi viikkojen 44-50 välillä vuoden 2017 lopussa. Haastattelut toteutettiin Koskikeskuksessa kahtena päivänä, perjantaina 08.12.2017 ja maanantaina 11.12.2017.
Tulokset osoittivat yleisen tietämättömyyden ravintolaa ja sen uudistusta kohtaan. Tutkimuksen pohjalta yksi kehitysehdotuksista onkin ravintolan markkinointiin panostaminen. Tuloksista käy ilmi asiakaskunnan olevan iäkkäämpää Frans & Mariessa verratessa Amarillon asiakkaisiin. Kyselyihin vastanneista nuoret henkilöt antoivat enemmän palautetta sekä kehitysehdotuksia. Vanhempi ikäpolvi taas ilmaisi tyytyväisyytensä lempeämmin ja vähäsanaisemmin. Työstä on haluttaessa mahdollista tehdä jatkotutkimus luomalla uusi kysely ja vertailla tuloksia tämän tutkimuksen mahdollisesti esille tuomista parannuksista kyseisessä ravintolassa.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantajalle ravintola Bistro Frans & Marieen, joka sijaitsee Tampereella Sokos Hotel Ilveksessä. Opinnäytetyön tutkimus sisältää kaksi eri kyselyä, toinen Bistro Frans & Marieen ja toinen Amarilloon, sekä haastattelut Koskikeskuksessa. Tutkimusosuus toteutettiin laadullisella ja määrällisellä menetelmällä. Laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ovat haastattelut sekä avoimet kysymykset kyselylomakkeessa. Opinnäytetyön määrälliseksi eli kvantitatiiviseksi tutkimusmenetelmäksi lasketaan kyselylomakkeiden kysymykset, joihin on annettu valmiiksi vastausvaihtoehdot. Kyselyt jaettiin asiakkaiden täytettäviksi viikkojen 44-50 välillä vuoden 2017 lopussa. Haastattelut toteutettiin Koskikeskuksessa kahtena päivänä, perjantaina 08.12.2017 ja maanantaina 11.12.2017.
Tulokset osoittivat yleisen tietämättömyyden ravintolaa ja sen uudistusta kohtaan. Tutkimuksen pohjalta yksi kehitysehdotuksista onkin ravintolan markkinointiin panostaminen. Tuloksista käy ilmi asiakaskunnan olevan iäkkäämpää Frans & Mariessa verratessa Amarillon asiakkaisiin. Kyselyihin vastanneista nuoret henkilöt antoivat enemmän palautetta sekä kehitysehdotuksia. Vanhempi ikäpolvi taas ilmaisi tyytyväisyytensä lempeämmin ja vähäsanaisemmin. Työstä on haluttaessa mahdollista tehdä jatkotutkimus luomalla uusi kysely ja vertailla tuloksia tämän tutkimuksen mahdollisesti esille tuomista parannuksista kyseisessä ravintolassa.