KONVERSIOASTEEN LUOTETTAVUUS MYYNTITYÖN JOHTAMISEN TUKENA
Grekula, Titta (2018)
Grekula, Titta
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273854
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja selvittää konversioasteen luotettavuutta ja sitä, onko konversioaste todellisuudessa huonompi vai parempi kuin sitä mittaava laite esittää. Tämän lisäksi työssä tutkitaan konversioasteeseen vaikuttavia erilaisia tekijöitä ja sitä, miten ne todellisuudessa vaikuttavat.
Työn alussa on esitetty teoreettinen viitekehys, jossa selitetään, mitä konversioaste tarkoittaa. Koska konversioasteesta löytyi enimmäkseen tietoa siitä, miten se verkossa toimii, on perusidea kerrottu hyödyntäen esimerkkejä verkkokaupasta. Tämän jälkeen on kerrottu, miten konversioastetta hyödynnetään kivijalkaliikkeessä. Konversioasteen lisäksi on kerrottu asiakasvirroista ja niiden hallinnasta sekä myynnin tunnusluvuista.
Tutkimus on toteutettu käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Työhön kerätty aineisto on saatu paikan päällä tapahtuvalla havainnoinnilla, ja työ koostuu suurimmaksi osaksi saadusta aineistosta. Tukena on käytetty yrityksen erilaisia dokumentoituja myyntiraportteja. Tutkimuksessa on myös haastateltu yhtä henkilöä. Haastattelun tarkoituksena oli saada enemmän tietoa laitteesta, joka laskee konversioastetta. Tutkimusajankohta oli etukäteen suunniteltu ennen tutkimuksen aloittamista. Työni luotettavuutta tukevat tarkat dokumentoinnit tutkimuspäivistä.
Työn tuloksista käy ilmi, että konversioaste on huonompi laskurin mukaan kuin todellisuudessa. Tämän lisäksi on monia tekijöitä, jotka vaikuttavat tähän lukuun negatiivisesti. Tutkimus osoittaa, että konversioastetta laskevaa laskuria olisi syytä tutkia enemmän ja sen perusteella kehittää sitä paremmaksi ja totuudenmukaisemmaksi.
Työn alussa on esitetty teoreettinen viitekehys, jossa selitetään, mitä konversioaste tarkoittaa. Koska konversioasteesta löytyi enimmäkseen tietoa siitä, miten se verkossa toimii, on perusidea kerrottu hyödyntäen esimerkkejä verkkokaupasta. Tämän jälkeen on kerrottu, miten konversioastetta hyödynnetään kivijalkaliikkeessä. Konversioasteen lisäksi on kerrottu asiakasvirroista ja niiden hallinnasta sekä myynnin tunnusluvuista.
Tutkimus on toteutettu käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Työhön kerätty aineisto on saatu paikan päällä tapahtuvalla havainnoinnilla, ja työ koostuu suurimmaksi osaksi saadusta aineistosta. Tukena on käytetty yrityksen erilaisia dokumentoituja myyntiraportteja. Tutkimuksessa on myös haastateltu yhtä henkilöä. Haastattelun tarkoituksena oli saada enemmän tietoa laitteesta, joka laskee konversioastetta. Tutkimusajankohta oli etukäteen suunniteltu ennen tutkimuksen aloittamista. Työni luotettavuutta tukevat tarkat dokumentoinnit tutkimuspäivistä.
Työn tuloksista käy ilmi, että konversioaste on huonompi laskurin mukaan kuin todellisuudessa. Tämän lisäksi on monia tekijöitä, jotka vaikuttavat tähän lukuun negatiivisesti. Tutkimus osoittaa, että konversioastetta laskevaa laskuria olisi syytä tutkia enemmän ja sen perusteella kehittää sitä paremmaksi ja totuudenmukaisemmaksi.