Ruokapalvelun laatukriteerit : Lempäälän kunta
Haapamäki, Minna (2018)
Haapamäki, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273882
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Lempäälän kunnan ruokapalvelun laatutekijöitä ja laadunarvioinnin kriteereitä, keskittyen päiväkoti- ja kouluruokailuun. Työn tarkoituksena oli tutustua laatukäsitteeseen uudesta näkökulmasta ja tutkia mitä laatu on asiakkaalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä Lempäälän kunnan ruokapalvelun laatukriteerit. Aihetta tarkasteltiin Lempäälän kuntastrategian tavoitteiden mukaisesti huomioiden erityisesti laatu asiakaskokemuksen näkökulmasta. Lisäksi uudet ravitsemussuositukset kouluruokailuun ja varhaiskasvatukseen olivat vahvasti mukana työn taustoissa.
Tutkimuskysymyksiksi nousivat seuraavat kysymykset: mitä laatu on julkisissa ruokapalveluissa, miten laatua voidaan toteuttaa ja tuottaa, millaista ruokapalvelua Lempäälän kunnan ruokapalvelu haluaa kuntalaisille tuottaa ja mitä asioita ruokapalvelun toiminnassa halutaan painottaa jatkossa. Opinnäytetyön tutkimustyö tehtiin kahdella eri menetelmällä, jotka olivat kuntalaisille suunnattu laatutyöpaja sekä benchmarking, jossa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Teoriataustan perusteella ja edellä mainituilla menetelmillä tehdyn tutkimuksen tuloksina määriteltiin Lempäälän kunnan ruokapalvelulle toimintaa ohjaavat olennaisimmat laatukriteerit, joiden mukaisesti laatutyötä viedään tulevaisuudessa eteenpäin. Tärkeimmiksi laatukriteereiksi nousivat omalle toiminnalle asetetut vaatimukset: asiakasymmärrys, ruokalistan ja aterioiden laatu, ammattitaitoinen ja hyvinvoiva henkilöstö, ruokapalvelun imago ja kustannustehokkuus. Toiminnassa tulee lisäksi huomioida lakien ja asetusten vaatimukset: ravitsemussuositusten mukainen laatu ja elintarvikelain mukainen toiminta sekä tilaajan ja tuottajan väliset sopimukset ja yhteistyö koulujen ja päiväkotien kanssa eli palvelusopimusten mukainen toiminta ja yhteinen ruokakasvatus.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että opinnäytetyön aihe oli erittäin ajankohtainen sekä tarpeellinen, ruokapalvelun laatutyön tekemiseksi uudella tavalla. Aiheen jatkotyöstäminen ja kehittäminen ruokapalvelussa on tarpeen, jotta henkilöstö saadaan sitoutettua ruokapalvelun laatutyöhön ja kaikki ymmärtävät oman roolinsa laadun onnistumisessa ja sen, että laatu on tulevaisuudessa tärkeä kilpailuetu.
Tutkimuskysymyksiksi nousivat seuraavat kysymykset: mitä laatu on julkisissa ruokapalveluissa, miten laatua voidaan toteuttaa ja tuottaa, millaista ruokapalvelua Lempäälän kunnan ruokapalvelu haluaa kuntalaisille tuottaa ja mitä asioita ruokapalvelun toiminnassa halutaan painottaa jatkossa. Opinnäytetyön tutkimustyö tehtiin kahdella eri menetelmällä, jotka olivat kuntalaisille suunnattu laatutyöpaja sekä benchmarking, jossa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Teoriataustan perusteella ja edellä mainituilla menetelmillä tehdyn tutkimuksen tuloksina määriteltiin Lempäälän kunnan ruokapalvelulle toimintaa ohjaavat olennaisimmat laatukriteerit, joiden mukaisesti laatutyötä viedään tulevaisuudessa eteenpäin. Tärkeimmiksi laatukriteereiksi nousivat omalle toiminnalle asetetut vaatimukset: asiakasymmärrys, ruokalistan ja aterioiden laatu, ammattitaitoinen ja hyvinvoiva henkilöstö, ruokapalvelun imago ja kustannustehokkuus. Toiminnassa tulee lisäksi huomioida lakien ja asetusten vaatimukset: ravitsemussuositusten mukainen laatu ja elintarvikelain mukainen toiminta sekä tilaajan ja tuottajan väliset sopimukset ja yhteistyö koulujen ja päiväkotien kanssa eli palvelusopimusten mukainen toiminta ja yhteinen ruokakasvatus.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että opinnäytetyön aihe oli erittäin ajankohtainen sekä tarpeellinen, ruokapalvelun laatutyön tekemiseksi uudella tavalla. Aiheen jatkotyöstäminen ja kehittäminen ruokapalvelussa on tarpeen, jotta henkilöstö saadaan sitoutettua ruokapalvelun laatutyöhön ja kaikki ymmärtävät oman roolinsa laadun onnistumisessa ja sen, että laatu on tulevaisuudessa tärkeä kilpailuetu.