Asiakasneuvojan perehdytysmateriaali UniSportille
Mäkinen, Hanna (2018)
Mäkinen, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273864
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Helsingin yliopiston erillislaitokselle UniSportille. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu kahdesta osasta: produktista eli asiakasneuvojien perehdytysmateriaaleista, sekä perehdytykseen liittyvästä raportoinnista. Produktissa on kaksi osaa. Se sisältää asiakasneuvojien perehdytysoppaan ja Tervetuloaasiakasneuvojaksi -oppaan. Perehdytysopas on tarkoitettu käytettäväksi perehdytysvuoroissa, ja siihen on kerätty ja luokiteltu se ydintieto, jota asiakasneuvoja työssään tarvitsee.
Tervetuloa asiakasneuvojaksi -opas puolestaan sisältää uudelle asiakasneuvojalle tärkeitä organisaatioon, työsuhteeseen ja työkaluihin liittyviä asioita. Tervetuloa asiakasneuvojaksi materiaali annetaan uudelle työntekijälle jo ennen ensimmäistä työvuoroa. Produktin kohderyhmänä
ovat UniSportin asiakasneuvojat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Unisportille selkeät, helposti tulevaisuudessa päivitettävät, ajan tasalla olevat oppaat. Oppaat otettiin käyttöön elokuussa 2017, kun uudet asiakasneuvojat aloittivat työskentelyn. Tavoitteena oli myös sitouttaa työntekijät paremmin organisaation toimintatapoihin ja tehdä perehdytyksessä helpompaa sekä perehtyjälle että perehdyttäjälle. Myös perehdytysoppaan ulkomuotoa muutettiin yksinkertaisemmaksi ja paremmin perehdytystä tukevaksi. Yksi tärkein tavoite oli saada linkitettyä sähköinen tietopankki mukaan perehdytykseen ja oppaaseen.
Opinnäytetyön asiaosuus käsittelee Helsingin yliopiston erillislaitoksena toimimista ja perehdytystä yleisesti käsitteenä. Lisäksi työssä käsitellään perehdytykseen liittyvää lainsäädäntöä ja oppimisen tapoja ja strategioita. Perehdyttämisellä tarkoitetaan uuteen työtehtävään siirtyessä vaadittua kouluttamista ja valmentamista. Viimeisessä osuudessa käsitellään opinnäytetyöprosessin onnistumista ja aikataulua kokonaisuudessaan.
Tervetuloa asiakasneuvojaksi -opas puolestaan sisältää uudelle asiakasneuvojalle tärkeitä organisaatioon, työsuhteeseen ja työkaluihin liittyviä asioita. Tervetuloa asiakasneuvojaksi materiaali annetaan uudelle työntekijälle jo ennen ensimmäistä työvuoroa. Produktin kohderyhmänä
ovat UniSportin asiakasneuvojat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Unisportille selkeät, helposti tulevaisuudessa päivitettävät, ajan tasalla olevat oppaat. Oppaat otettiin käyttöön elokuussa 2017, kun uudet asiakasneuvojat aloittivat työskentelyn. Tavoitteena oli myös sitouttaa työntekijät paremmin organisaation toimintatapoihin ja tehdä perehdytyksessä helpompaa sekä perehtyjälle että perehdyttäjälle. Myös perehdytysoppaan ulkomuotoa muutettiin yksinkertaisemmaksi ja paremmin perehdytystä tukevaksi. Yksi tärkein tavoite oli saada linkitettyä sähköinen tietopankki mukaan perehdytykseen ja oppaaseen.
Opinnäytetyön asiaosuus käsittelee Helsingin yliopiston erillislaitoksena toimimista ja perehdytystä yleisesti käsitteenä. Lisäksi työssä käsitellään perehdytykseen liittyvää lainsäädäntöä ja oppimisen tapoja ja strategioita. Perehdyttämisellä tarkoitetaan uuteen työtehtävään siirtyessä vaadittua kouluttamista ja valmentamista. Viimeisessä osuudessa käsitellään opinnäytetyöprosessin onnistumista ja aikataulua kokonaisuudessaan.