Intoa ja oivallusta osallisuuteen : vuorovaikutus lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinnan keskiössä
Rintala, Johanna; Sihvonen, Maija (2017)
Rintala, Johanna
Sihvonen, Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803283924
Tiivistelmä
Tämän kehittämistoiminnan tavoitteena oli tuottaa lasten osallisuutta vahvistava työväline lapsen oman varhaiskasvatussuunnitelman laadintaan. Työvälineen tarkoituksena oli tukea kasvattajien ja lapsen välistä vuorovaikutusta lasta osallistavin menetelmin sekä kasvattajan ammatillisuutta tukien. Kehittämistoiminnan tavoitteena oli myös kasvattajien ammatillisuuden kartoittaminen ja vahvistaminen. Toimeksiantajana työlle toimi yksityinen päiväkoti Lastentalo Mukulax. Kehittämistoiminta aloitettiin keväällä 2017 ja päättyi saman vuoden syksyllä.
Kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua, esittäviä menetelmiä kokeilevaa toimintaa ja havainnointia. Kehittämistoimintaa varten perustettiin työryhmä Lastentalo Mukulaxin lastentarhanopettajista, jotka osallistuivat kehittämisprosessiin. Kehittämistoiminnan teoreettinen viitekehys koostui osallisuuden ja ammatillisuuden lähtökohdista. Siinä korostuivat erityisesti vuorovaikutuksen, myönteisen asennoitumisen ja ratkaisukeskeisyyden merkitys osana ammatillisuutta. Teoreettinen rajaus keskittyi kehittämistoiminnan tavoitteiden kannalta keskeisiin asioihin.
Kehittämistoiminnan tuotoksena valmistettiin Oiva & Inno -kortit, jotka suunnattiin ensisijaisesti 3-5-vuotiaiden käyttöön. Kortit koostuivat viidestä eri osa-alueesta ohjeistuksineen ja ne laadittiin tukemaan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) pohjalta. Korttien osa-alueet suunniteltiin varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehyksen avulla ja niiden käytössä korostuu lapsen aktiivinen toimijuus. Oiva & Inno -korttien käyttö lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinnassa tarjosi mahdollisuuden myös lapsen osallisuuden näkyväksi tekemiseen dokumentoinnilla.
Tuloksena saavutettiin selkeä ja innovatiivinen työväline, jolle kasvattajat näkivät käyttöä lasten osallistamiseen oman varhaiskasvatussuunnitelmansa laadinnassa. Lisäksi Oiva & Inno -korttien soveltaminen nähtiin hyödylliseksi muun muassa toiminnanohjauksessa, ryhmäytymisessä ja lasta osallistettaessa toimintaprosessin eri vaiheisiin.
Kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua, esittäviä menetelmiä kokeilevaa toimintaa ja havainnointia. Kehittämistoimintaa varten perustettiin työryhmä Lastentalo Mukulaxin lastentarhanopettajista, jotka osallistuivat kehittämisprosessiin. Kehittämistoiminnan teoreettinen viitekehys koostui osallisuuden ja ammatillisuuden lähtökohdista. Siinä korostuivat erityisesti vuorovaikutuksen, myönteisen asennoitumisen ja ratkaisukeskeisyyden merkitys osana ammatillisuutta. Teoreettinen rajaus keskittyi kehittämistoiminnan tavoitteiden kannalta keskeisiin asioihin.
Kehittämistoiminnan tuotoksena valmistettiin Oiva & Inno -kortit, jotka suunnattiin ensisijaisesti 3-5-vuotiaiden käyttöön. Kortit koostuivat viidestä eri osa-alueesta ohjeistuksineen ja ne laadittiin tukemaan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) pohjalta. Korttien osa-alueet suunniteltiin varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehyksen avulla ja niiden käytössä korostuu lapsen aktiivinen toimijuus. Oiva & Inno -korttien käyttö lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinnassa tarjosi mahdollisuuden myös lapsen osallisuuden näkyväksi tekemiseen dokumentoinnilla.
Tuloksena saavutettiin selkeä ja innovatiivinen työväline, jolle kasvattajat näkivät käyttöä lasten osallistamiseen oman varhaiskasvatussuunnitelmansa laadinnassa. Lisäksi Oiva & Inno -korttien soveltaminen nähtiin hyödylliseksi muun muassa toiminnanohjauksessa, ryhmäytymisessä ja lasta osallistettaessa toimintaprosessin eri vaiheisiin.