Kirjastoralli-toiminta Seinäjoen kaupunginkirjaston toimipisteissä : Kohderyhmänä erityistä tukea lukemisessa tarvitsevat 2.-3. luokan oppilaat
Lepistö, Kaija (2018)
Lepistö, Kaija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803273877
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Seinäjoen kaupunginkirjastolle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Seinäjoen kaupunginkirjaston Kirjastorallitoimintaan osallistuneiden oppilaiden, vanhempien ja laaja-alaisten erityisopettajien sekä kirjastotyöntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä Kirjastorallin toiminnasta. Tarkoituksena oli myös selvittää heidän mielipiteitään siitä, onko Kirjastorallin toiminnalla ollut vaikutusta oppilaiden lukumotivaatioon, lukuinnostukseen ja lukuharrastuksen lisääntymiseen sekä kirjastonkäyttöön.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena teemahaastatteluna. Toukokuussa 2017 haastateltiin Kirjastoralliin osallistuneita oppilaita ja heidän vanhempiaan. Marras- ja joulukuussa 2017 haastateltiin laaja-alaisia erityisopettajia sekä kirjastotyöntekijöitä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Haastattelujen mukaan Kirjastorallilla oli koettu olleen vaikutusta oppilaiden lukuinnostukseen, lukusujuvuuteen ja lukutaidon paranemiseen. Kirjastorallin koettiin olevan innostava, motivoiva ja toimiva kokonaisuus. Haastatteluista ilmeni, että Kirjastoralli koettiin hyvänä tukitoimena erityistä tukea lukemisessa tarvitseville oppilaille, vanhemmille sekä laaja-alaisille erityisopettajille. Tutkimuksen perusteella Kirjastorallitoiminnalle on tarvetta ja sen toivotaan jatkuvan vuosittaisena toimintana erityistä tukea lukemisessa tarvitseville 2.–3. luokan oppilaille. Yhteistyö koulun erityisopetuksen ja kirjaston välillä oli koettu toimivaksi.
Tutkimuksessa ilmeni, että Kirjastorallilla koettiin olevan laajempaakin merkitystä kuin lukemaan innostaminen ja lukusujuvuuden paraneminen. Toiminnan koettiin rohkaisevan oppilaita sosiaaliseen kontaktiin toisten ihmisten kanssa, suulliseen itsensä ilmaisuun sekä omien asioiden hoitamiseen. Lisäksi koettiin, että toiminta on lisännyt myös muiden perheenjäsenten lukemista ja kirjastossa käymistä. Toiminnan koettiin myös vahvistavan perheen sosiaalista piiriä, perheen sosiaalistumista osaksi yhteiskuntaa
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella tällaista toimintaa voisi viedä muihinkin kirjastoihin ympäri Suomen sen hyödyllisyyden ja toimivuuden vuoksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena teemahaastatteluna. Toukokuussa 2017 haastateltiin Kirjastoralliin osallistuneita oppilaita ja heidän vanhempiaan. Marras- ja joulukuussa 2017 haastateltiin laaja-alaisia erityisopettajia sekä kirjastotyöntekijöitä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Haastattelujen mukaan Kirjastorallilla oli koettu olleen vaikutusta oppilaiden lukuinnostukseen, lukusujuvuuteen ja lukutaidon paranemiseen. Kirjastorallin koettiin olevan innostava, motivoiva ja toimiva kokonaisuus. Haastatteluista ilmeni, että Kirjastoralli koettiin hyvänä tukitoimena erityistä tukea lukemisessa tarvitseville oppilaille, vanhemmille sekä laaja-alaisille erityisopettajille. Tutkimuksen perusteella Kirjastorallitoiminnalle on tarvetta ja sen toivotaan jatkuvan vuosittaisena toimintana erityistä tukea lukemisessa tarvitseville 2.–3. luokan oppilaille. Yhteistyö koulun erityisopetuksen ja kirjaston välillä oli koettu toimivaksi.
Tutkimuksessa ilmeni, että Kirjastorallilla koettiin olevan laajempaakin merkitystä kuin lukemaan innostaminen ja lukusujuvuuden paraneminen. Toiminnan koettiin rohkaisevan oppilaita sosiaaliseen kontaktiin toisten ihmisten kanssa, suulliseen itsensä ilmaisuun sekä omien asioiden hoitamiseen. Lisäksi koettiin, että toiminta on lisännyt myös muiden perheenjäsenten lukemista ja kirjastossa käymistä. Toiminnan koettiin myös vahvistavan perheen sosiaalista piiriä, perheen sosiaalistumista osaksi yhteiskuntaa
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella tällaista toimintaa voisi viedä muihinkin kirjastoihin ympäri Suomen sen hyödyllisyyden ja toimivuuden vuoksi.