HINNOITTELUN JA OTTELUTAPAHTUMAN KEHITTÄMISTUTKIMUS : Case Kokkolan Hermes
Kiviniemi, Pasi; Kiviniemi, Mika (2018)
Kiviniemi, Pasi
Kiviniemi, Mika
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044077
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee jääkiekkoseuran Kokkolan Hermeksen ottelulippujen hinnoittelua.Toimeksiantajalla oli muutamia ideoita tutkimuskysymyksiksi, kuten miten tämän hetkinen hinnoittelu vaikuttaa ottelutapahtuman yleisömäärään. Lisäksi käsitellään aiheita kuten onnistuneen ottelutapahtuman organisointi ja brändäys urheilumaailmassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan aiheita, kuten hinnoittelua mitä se on ja mitä hyötyä siitä on. Tämän jälkeen käydään lyhyesti läpi markkinointia ja sitä miten markkinoinnilla voidaan vaikuttaa liiketoimintaan. Sen jälkeen perehdytään tapahtuman järjestämiseen ja siihen, miten oikeaoppinen tapahtuman organisointi voi vaikuttaa positiivisessa mielessä ottelun viihtyvyyteen.
Näiden osioiden jälkeen kerrotaan jääkiekon historiasta, kuten mistä laji on peräisin ja milloin se rantautui Suomeen. Tämän jälkeen kerrotaan suomalaisesta jääkiekosta. Lopuksi kerrotaan vielä Kokkolan Hermeksen historiasta, jossa käydään läpi, millaisia vaiheita Hermeksen yli 50-
vuotiseen historiaan on mahtunut.
Teoriaosuuden jälkeen lähdimme toteuttamaan asiakastyytyväisyyskyselyä, joka kantoi nimeä hinnoittelututkimus. Tällä tutkimuksella halusimme kerätä tietoa otteluissa kävijöiltä, siitä mitä mieltä he ovat tämän hetkisestä hinnoittelusta ja ottelutapahtuman järjestelyistä, ja mitä ideoita heillä olisi antaa niiden kehittämiseksi. Lopuksi kävimme läpi analysoiden tutkimuksen vastauksia, joiden perusteella teimme johtopäätökset ja esitimme ratkaisuja opinnäytetyön keskeisiin kysymyksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan aiheita, kuten hinnoittelua mitä se on ja mitä hyötyä siitä on. Tämän jälkeen käydään lyhyesti läpi markkinointia ja sitä miten markkinoinnilla voidaan vaikuttaa liiketoimintaan. Sen jälkeen perehdytään tapahtuman järjestämiseen ja siihen, miten oikeaoppinen tapahtuman organisointi voi vaikuttaa positiivisessa mielessä ottelun viihtyvyyteen.
Näiden osioiden jälkeen kerrotaan jääkiekon historiasta, kuten mistä laji on peräisin ja milloin se rantautui Suomeen. Tämän jälkeen kerrotaan suomalaisesta jääkiekosta. Lopuksi kerrotaan vielä Kokkolan Hermeksen historiasta, jossa käydään läpi, millaisia vaiheita Hermeksen yli 50-
vuotiseen historiaan on mahtunut.
Teoriaosuuden jälkeen lähdimme toteuttamaan asiakastyytyväisyyskyselyä, joka kantoi nimeä hinnoittelututkimus. Tällä tutkimuksella halusimme kerätä tietoa otteluissa kävijöiltä, siitä mitä mieltä he ovat tämän hetkisestä hinnoittelusta ja ottelutapahtuman järjestelyistä, ja mitä ideoita heillä olisi antaa niiden kehittämiseksi. Lopuksi kävimme läpi analysoiden tutkimuksen vastauksia, joiden perusteella teimme johtopäätökset ja esitimme ratkaisuja opinnäytetyön keskeisiin kysymyksiin.