Sosiaalisen median hyödyt ja markkinointiviestinnän suunnittelu
Murashev, Anna (2018)
Murashev, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044083
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median hyötyjä organisaation markkinoinnin ja markkinointiviestinnän välineenä sekä laatia kohdeorganisaatiolle ohjeet joiden avulla he voivat kehittää sosiaalisen median markkinointiviestinnän strategiaansa tehokkaammaksi.
Teoriaosuudessa käsittelen miksi monet organisaatiot ovat keskittäneet markkinointinsa digitaalisiin kanaviin kuten sosiaaliseen mediaan sekä mitä erityisiä hyötyjä nämä kanavat tarjoavat. Käyn läpi myös sosiaalisen median markkinoinnin ja markkinointiviestinnän suunnittelun vaiheet ja mitä toimenpiteitä onnistunut markkinointiviestinnän strategia vaatii organisaatiolta.
Prosessin aikana kävi ilmi, että organisaation sosiaalisen median kanavilla on iso vaikutus brändiin ja positiiviseen asiakaskokemukseen. Kävi myös ilmi, että suurin osa sosiaalista mediaa käyttävistä organisaatioista käyttää kanaviaan puolella teholla, sillä siihen tarvittavat resurssit ja suunnittelu on usein aliarvioitu.
Kehittämisosiossa tarkastelen kohdeorganisaation sosiaalisen median markkinointiviestinnän tilannetta ja annan korjausehdotuksia markkinointiviestinnän parantamiseen. Kohdeorganisaation sosiaalisen median markkinoinnista – ja markkinoinnista yleisesti – löytyi monia korjaavia toimenpiteitä vaativia seikkoja, joista tärkein oli sosiaalisen median kanavien sisällön laadukkuus. Organisaatiolta löytyy tämän korjaamiseen vaadittavat resurssit, mutta sosiaalisen median kehittämistä vaikeuttaa organisaation sisäinen muutosvastaisuus.
Teoriaosuudessa käsittelen miksi monet organisaatiot ovat keskittäneet markkinointinsa digitaalisiin kanaviin kuten sosiaaliseen mediaan sekä mitä erityisiä hyötyjä nämä kanavat tarjoavat. Käyn läpi myös sosiaalisen median markkinoinnin ja markkinointiviestinnän suunnittelun vaiheet ja mitä toimenpiteitä onnistunut markkinointiviestinnän strategia vaatii organisaatiolta.
Prosessin aikana kävi ilmi, että organisaation sosiaalisen median kanavilla on iso vaikutus brändiin ja positiiviseen asiakaskokemukseen. Kävi myös ilmi, että suurin osa sosiaalista mediaa käyttävistä organisaatioista käyttää kanaviaan puolella teholla, sillä siihen tarvittavat resurssit ja suunnittelu on usein aliarvioitu.
Kehittämisosiossa tarkastelen kohdeorganisaation sosiaalisen median markkinointiviestinnän tilannetta ja annan korjausehdotuksia markkinointiviestinnän parantamiseen. Kohdeorganisaation sosiaalisen median markkinoinnista – ja markkinoinnista yleisesti – löytyi monia korjaavia toimenpiteitä vaativia seikkoja, joista tärkein oli sosiaalisen median kanavien sisällön laadukkuus. Organisaatiolta löytyy tämän korjaamiseen vaadittavat resurssit, mutta sosiaalisen median kehittämistä vaikeuttaa organisaation sisäinen muutosvastaisuus.