Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Mä en enää ollu nurkassa, uskalsin vastata ja keskustella ja siitä tuli olo, et mä oon hyvä" : Vahvari -toimintamallilla koulutuksellista syrjäytymistä ehkäisemässä

Kaasinen, Hanna (2018)

 
Avaa tiedosto
Kaasinen_Hanna.pdf (1.423Mt)
Lataukset: 


Kaasinen, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054130
Tiivistelmä
Koulutuksellinen syrjäytyminen tapahtuu usein asteittain etenevänä kehitysprosessina, jossa sosioemotionaalisen kompetenssin vaikeudet johtavat kouluhaluttomuuteen ja tätä kautta koulutukselliseen syrjäytymiseen. Koulumaailmassa on vahvasti viime vuosien aikana nostettu esille oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisijänä.

Opinnäytetyö oli toimintatutkimus ja sen tarkoituksena oli Vahvari-toimintamallin kehittäminen Itä-Porin yhtenäiskoulun käyttöön sekä toiminnan merkityksellisyyden arviointi suhteessa oppilaan sosioemotionaaliseen kompetenssiin. Käytännössä toiminta tapahtui osa-aikaisen erityisopetustunnin aikana käyttäen positiivisen pedagogiikan ja erityisesti vahvuusajattelun menetelmiä. Tavoitteena oli vahvistaa positiivisen pedagogiikan keinoin koulutuksellisen syrjäytymisuhan alla olevien oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin keskeisiä osa-alueita; minäkuvaa, käsitystä itsestä oppijana sekä itsesäätely- ja tunnetaitoja.

Opinnäytetyössä mukana oli kuusi yläkoulun oppilasta, jotka olivat keskimääräisesti seitsemän oppituntia viikossa mukana Vahvari-toiminnassa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla tutkimuksessa mukana olevia oppilaita toiminnan alkaessa ja sen päättyessä. Tämän lisäksi aineistoa kerättiin opettajan pitämän havaintopäiväkirjan avulla. Aineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua sekä teoriasidonnaista sisällönanalyysia.

Tutkimustulosten mukaan Vahvari-toiminnalla oli myönteistä vaikutusta oppilaiden sosioemotionaaliseen kompetenssin kehittymiseen. Suurin muutos tapahtui oppilaiden käsityksille itsestään oppijana. Tämän kautta myös oppilaiden kokonaisminäkuva kehittyi myönteisempään suuntaan ja heidän varmuutensa itseään kohtaan kasvoi. Vahvistuneen sosioemotionaalisen kompetenssin myötä koulumyönteisyys lisääntyi. Keskeisimpänä johtopäätöksenä Vahvari-toiminnan merkityksellisyyden näkökulmasta voidaan todeta sen vaikuttaneen oppilaiden koulukielteisyyden vähentymiseen ja tämän kautta koulutuksellisen syrjäytymisriskin pienentymiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste