Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Krikotyreotomian skill lab -opetuksen kehittäminen : suositus Tampereen ammattikorkeakoulun ensihoitajakoulutukselle

Pohjonen, Jessica; Ränsi, Sanna; Valkeinen, Anniina (2018)

Avaa tiedosto
Pohjonen_Jessica_Ransi_Sanna_Valkeinen_Anniina.pdf (3.085Mt)
Lataukset: 


Pohjonen, Jessica
Ränsi, Sanna
Valkeinen, Anniina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054161
Tiivistelmä
Krikotyreotomia on henkeä pelastava toimenpide, joka tehdään, kun kaikki muut keinot ventiloida potilasta ovat epäonnistuneet eikä potilas hapetu kunnolla. Krikotyreotomiassa potilaalle tehdään ilmatie kaulalta kilpiruston ja sormusruston välisen ligamentin läpi. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa jo olemassa olevista krikotyreotomian opetusvideoista laadukkaimmat ja tuottaa niiden ympärille suositus Tampereen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille suunnatun krikotyreotomian skill lab -opetuksen sisällöstä. Opinnäytetyön tehtävinä oli kertoa mikä krikotyreotomia on ja miten se tehdään, missä tilanteissa krikotyreotomia tehdään, mitä komplikaatioita toimenpiteeseen liittyy ja mitä pitää ottaa huomioon toimenpiteen jälkeen. Opinnäytetyön tehtävänä oli lisäksi kertoa, millainen on hyvä opetusvideo ja millainen on hyvä skill lab -opetus. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Tampereen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden tietoja ja taitoja krikotyreotomian tekemisestä, siihen liittyvistä haitoista ja potilaan hoidosta krikotyreotomian jälkeen sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa, sillä laadukas opetus aiheesta lisää opiskelijoiden valmiuksia toteuttaa toimenpide tulevaisuudessa sairaalan ulkopuolella.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisella menetelmällä kolmiosaisena. Ensimmäinen osa työssä oli raporttiosa, jossa kerrottiin teoria hyvästä opetusvideosta ja skill lab -opetuksesta, kuvailtiin opinnäytetyöprosessi sekä esiteltiin kymmenen laadukkainta opetusvideota krikotyreotomiasta. Toinen osa oli teoriaosa, jossa kerrottiin teoriaa hengityselimistön rakenteesta, normaalista hengityksestä, ilmatien hallintamenetelmistä sekä krikotyreotomiasta. Kolmantena osana oli tuotos, joka opinnäytetyössä oli suositus krikotyreotomian skill lab -opetuksen sisällöstä. Suositus sisälsi johdannon, tarkoituksen, suosituksen teoriaopetuksen ja käytännönopetuksen sisällöistä sekä suosituksen voimassaoloajan.

Jatkossa opinnäytetyön ja suosituksen käytettävyyttä voisi lisätä tekemällä opinnäytetyön liitteeksi valmiin diaesityksen krikotyreotomiasta, jota opettajat voisivat hyödyntää suoraan opetuksessa ja opiskelijat puolestaan itseopiskelussansa. Käytettävyyttä lisäisi myös opinnäytetyön teoriaosan kääntäminen englanniksi ja ruotsiksi, jolloin myös näitä kieliä äidinkielenään puhuvat opiskelijat voisivat käyttää työtä opiskellessaan. Lisätutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää onko suosituksen mukainen opetus toteutunut Tampereen ammattikorkeakoulussa ja onko tämän opinnäytetyön tavoitteena ollut Tampereen ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden tieto- ja taitotaso krikotyreotomiasta lisääntynyt.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste