Raskaan ajoneuvon ohjauskulmien säätölaitteiston päivitys
Marttila, Mika (2018)
Marttila, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804054163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe muodostui Patria Land Systems Oy:n tarpeesta kartoittaa päivitettyä tuotetta nykyiselle ohjauskulmien säätölaitteistolle. Säätölaitteisto on hankittu yritykseen 2000-luvun alussa ja nykyään sen valmistus on jo lopetettu. Tämän vuoksi yrityksen on hankittava tulevaisuutta varten markkinoilla oleva tuote, johon on olemassa nykyaikainen tuotetuki sekä mahdolliset varaosat saatavilla. Haasteen korvaavan laitteiston löytämisessä aiheuttaa Patrian valmistamien ajoneuvojen rakenteellinen ainutlaatuisuus. Näihin tarpeisiin uuden laitteiston on vastattava.
Ajoneuvon ohjauskulmien merkitys on suuri sen ajokäyttäytymisen kannalta. Mikäli ohjauskulmia ei ajoneuvoista säädettäisi, vaikeuttaisi se ajoneuvon hallintaa sekä suoralla tiellä että myöskin vaikeissa maasto-olosuhteissa ajettaessa. Säätämättä jätetyt ohjauskulmat johtavat myös suuriin komponenttivaurioihin, ja tämä puolestaan voi pysäyttää ajoneuvon etenemisen. Opinnäytetyössä käsiteltävien ajoneuvojen kohdalla toimintavarmuus on suuressa roolissa, ja sen takia ei voida ottaa riskiä ajoneuvon hallinnan menetyksestä tai komponenttien vaurioitumisista.
Ohjauskulmien tarkastamista ja säätämistä varten tulee ymmärtää, mitä ohjauskulmat ovat ja kuinka ne vaikuttavat toisiinsa, sillä tietämättömyydellä voi olla vakavat seuraukset ajoneuvon toiminnan kannalta. Opinnäytetyössä tarkastellaan kohdeyrityksen nykyisen AMV:n ja vanhemman miehistönkuljetusajoneuvo PASI:n ohjauslaitteiden rakenteita sekä niiden nykyisiä säätöprosesseja käytössä olevalla laitteistolla. Tämän työn aikana avautui myös mahdollisuus pohtia koko säätöprosessin kehittämistä sekä toimintavarmuuden parantamista tulevaisuutta varten. Tutkimuksessa valittiin kolme raskaan kaluston ohjauskulmien säätölaitteistoa, joiden välillä käytiin vertailu nykyistä mallia kohtaan. Näistä vertailuista syntyi ratkaisu, joka toimii yritykselle ehdotuksena korvaavasta laitteistosta.
Opinnäytetyössä saadaan kattava kuvaus ajoneuvojen ohjauskulmien merkityksestä sekä niiden vaikutuksista toisiinsa. Tätä tietoa voidaan jatkossa mahdollisesti hyödyntää teoriamateriaalina säätöprosesseja käsiteltäessä. Tavoitteena oli rakentaa kattava kokonaisuus Patrian ajoneuvojen ohjauslaitteiden rakenteista sekä niiden ohjauskulmien tarkastus- ja säätöprosesseista ja löytää näitä kriteereitä vastaava ohjauskulmien säätölaitteisto mahdollisesti seuraavaksi vuosikymmeneksi.
Opinnäytetyössä salattua materiaalia ovat Patrian AMV ja PASI-ajoneuvojen ohjauslait-teiden rakenne sekä niiden säätöprosessit.
Ajoneuvon ohjauskulmien merkitys on suuri sen ajokäyttäytymisen kannalta. Mikäli ohjauskulmia ei ajoneuvoista säädettäisi, vaikeuttaisi se ajoneuvon hallintaa sekä suoralla tiellä että myöskin vaikeissa maasto-olosuhteissa ajettaessa. Säätämättä jätetyt ohjauskulmat johtavat myös suuriin komponenttivaurioihin, ja tämä puolestaan voi pysäyttää ajoneuvon etenemisen. Opinnäytetyössä käsiteltävien ajoneuvojen kohdalla toimintavarmuus on suuressa roolissa, ja sen takia ei voida ottaa riskiä ajoneuvon hallinnan menetyksestä tai komponenttien vaurioitumisista.
Ohjauskulmien tarkastamista ja säätämistä varten tulee ymmärtää, mitä ohjauskulmat ovat ja kuinka ne vaikuttavat toisiinsa, sillä tietämättömyydellä voi olla vakavat seuraukset ajoneuvon toiminnan kannalta. Opinnäytetyössä tarkastellaan kohdeyrityksen nykyisen AMV:n ja vanhemman miehistönkuljetusajoneuvo PASI:n ohjauslaitteiden rakenteita sekä niiden nykyisiä säätöprosesseja käytössä olevalla laitteistolla. Tämän työn aikana avautui myös mahdollisuus pohtia koko säätöprosessin kehittämistä sekä toimintavarmuuden parantamista tulevaisuutta varten. Tutkimuksessa valittiin kolme raskaan kaluston ohjauskulmien säätölaitteistoa, joiden välillä käytiin vertailu nykyistä mallia kohtaan. Näistä vertailuista syntyi ratkaisu, joka toimii yritykselle ehdotuksena korvaavasta laitteistosta.
Opinnäytetyössä saadaan kattava kuvaus ajoneuvojen ohjauskulmien merkityksestä sekä niiden vaikutuksista toisiinsa. Tätä tietoa voidaan jatkossa mahdollisesti hyödyntää teoriamateriaalina säätöprosesseja käsiteltäessä. Tavoitteena oli rakentaa kattava kokonaisuus Patrian ajoneuvojen ohjauslaitteiden rakenteista sekä niiden ohjauskulmien tarkastus- ja säätöprosesseista ja löytää näitä kriteereitä vastaava ohjauskulmien säätölaitteisto mahdollisesti seuraavaksi vuosikymmeneksi.
Opinnäytetyössä salattua materiaalia ovat Patrian AMV ja PASI-ajoneuvojen ohjauslait-teiden rakenne sekä niiden säätöprosessit.