Suomen ideabisneksen polttomoottorit : kuinka ideoita tehdään vuodesta toiseen?
Kinnunen, Lotta (2018)
Kinnunen, Lotta
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804064204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804064204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin pitkään ideointityössä olleiden ihmisten luovuuskäsitysten ja -prosessien tutkiminen kvalitatiivisin haastattelumenetelmin. Haastateltaviksi valittiin vuosikymmeniä mainostoimistossa työskennelleet art director Ilkka Kärkkäinen ja copywriter Pasi Janhunen, joiden päivittäistä käytännönläheistä luovuustyötä haastamaan haastateltiin myös professori ja luovuusluennoitsija Alf Rehniä. Opinnäytetyössä kuvataan sekä luovaksi kasvamisen käsityksiä, sen henkilökohtaista kehittämistä, tiimityön merkitystä luovassa työssä ja luovan työn haasteita.
Työssä merkittäviksi luovuustyön mahdollistajiksi nousivat uteliaisuus, sisäsyntyinen tiedonnälkä, lahjakas ja toimiva tiimi, sekä luottamus omiin kykyihin.
Työ pyrkii rohkaisemaan lukijaansa käytännön luovuuteen purkaen ylenpalttista mystiikkaa ideatyön ympäriltä, näyttäen sen huipputekijät inhimillisinä ja samaistuttavina henkilöinä, joilla kullakin on oma tapansa tehdä työnsä parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Työssä merkittäviksi luovuustyön mahdollistajiksi nousivat uteliaisuus, sisäsyntyinen tiedonnälkä, lahjakas ja toimiva tiimi, sekä luottamus omiin kykyihin.
Työ pyrkii rohkaisemaan lukijaansa käytännön luovuuteen purkaen ylenpalttista mystiikkaa ideatyön ympäriltä, näyttäen sen huipputekijät inhimillisinä ja samaistuttavina henkilöinä, joilla kullakin on oma tapansa tehdä työnsä parhaimmalla mahdollisella tavalla.