Konsulttitoimiston laatujärjestelmän laatukäsikirja
Harinen, Nea (2018)
Harinen, Nea
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804074235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804074235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi konsulttitoimisto H&H Consulting Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda yritykselle laatukäsikirja toiminnan tueksi. Laatukäsikirja rajattiin koskemaan vain rakennuttamista ja valvontaa.
Opinnäytetyöhön on koottu keskeiset asiat laadunhallinnasta, laadusta, laatujärjestelmästä sekä sen kehittämisestä. Laatujärjestelmää on käsitelty pääsääntöisesti konsulttitoimiston näkökulmasta.
Laatukäsikirja toteutettiin tilaajan kanssa yhteistyössä, jolloin saatiin aikaan juuri heille sopiva laatukäsikirja. Laatukäsikirjan laatiminen tapahtui perehtymällä yrityksen arvoihin ja toimintatapoihin. Laatukäsikirjassa kerrotaan muun muassa yrityksen laatupolitiikka, työntekijöiden vastuualueet ja kuvataan organisaatio. Sen päällimmäisenä tarkoituksena on tukea organisaatiota toiminnan ja prosessien kehittämisessä. Laatukäsikirjan käyttöönotossa on tärkeää, että se saavuttaa koko yrityksen henkilökunnan ja jokainen työntekijä sitoutuu noudattamaan sitä.
Tilaajan pyynnöstä laatukäsikirjaa ei ole julkaistu tässä opinnäytetyössä vaan se tehtiin erilliseksi osaksi opinnäytetyötä. Laatukäsikirjan sisällysluettelo löytyy kuitenkin opinnäytetyön lopusta. Laatukäsikirja otetaan käyttöön yrityksessä ja sen pohjalta yritys voi jatkossa laajentaa heidän laatujärjestelmäänsä, sekä laajentaa laatukäsikirjan koskemaan muuta yrityksen toimintaa.
Opinnäytetyöhön on koottu keskeiset asiat laadunhallinnasta, laadusta, laatujärjestelmästä sekä sen kehittämisestä. Laatujärjestelmää on käsitelty pääsääntöisesti konsulttitoimiston näkökulmasta.
Laatukäsikirja toteutettiin tilaajan kanssa yhteistyössä, jolloin saatiin aikaan juuri heille sopiva laatukäsikirja. Laatukäsikirjan laatiminen tapahtui perehtymällä yrityksen arvoihin ja toimintatapoihin. Laatukäsikirjassa kerrotaan muun muassa yrityksen laatupolitiikka, työntekijöiden vastuualueet ja kuvataan organisaatio. Sen päällimmäisenä tarkoituksena on tukea organisaatiota toiminnan ja prosessien kehittämisessä. Laatukäsikirjan käyttöönotossa on tärkeää, että se saavuttaa koko yrityksen henkilökunnan ja jokainen työntekijä sitoutuu noudattamaan sitä.
Tilaajan pyynnöstä laatukäsikirjaa ei ole julkaistu tässä opinnäytetyössä vaan se tehtiin erilliseksi osaksi opinnäytetyötä. Laatukäsikirjan sisällysluettelo löytyy kuitenkin opinnäytetyön lopusta. Laatukäsikirja otetaan käyttöön yrityksessä ja sen pohjalta yritys voi jatkossa laajentaa heidän laatujärjestelmäänsä, sekä laajentaa laatukäsikirjan koskemaan muuta yrityksen toimintaa.