Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Där lärde jag mig mycket, och jag ville det!” : En studie av pedagogiskt motiverad handledning för lärande och utveckling i yrkesutbildningsreformens brytningsskede

Rosenblad, Niklas (2018)

Avaa tiedosto
rosenblad_niklas.pdf (2.818Mt)
Lataukset: 


Rosenblad, Niklas
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804064199
Tiivistelmä
Tämä on osallistujapohjainen kvalitatiivinen tutkimus, joka käsittelee ohjausta ammatillisen koulutuksen reformin voimaantulovaiheessa. Tutkimus tehdään ammattiopisto Prakticumilla Helsingissä. Reformin myötä koulun on yksilöllisesti mahdollistettava tutkintoperusteisiin kirjattua oppimista. Hankittu osaaminen arvioidaan osaamisen näytöissä. Tämä tapahtuu autenttisessa kontekstissa, läheisessä yhteistyössä työelämän kanssa.

Tässä tutkielmassa keskustelen siitä, miten tietämyksen hankkimisen mahdollisuudet ovat moninaiset. Yksilötasolla tämä reunustaa erilaiset kulttuuriset haasteet ja moninaisuudet. Oppiminen ammattiin tapahtuu eri jännitysalueilla: Ensimmäisenä, koulutuksen rahoituksen kannalta tarvitaan tehokasta suoritustasoa ja valmistumista. Toisena, yksilö saa samanaikaisesti ammattitaidon, yleisen tietämyksen ja kognitiivisen valmiuden ylläpitää elinikäisen oppimisen ehtoja ja hyvää sosiaalista toimintaa. Kolmantena, yrityksessä tarvitaan taianomaisia taitoja valmistusprosesseihin. Tavoitteiden saavuttamiseksi koulussa tarvitaan suurta tulkintataitoa, ohjaustaitoa ja laajaa alan tietämystä. Se, mitä tämä todella tarkoittaa, on ensisijaisesti pohdittava reflektion kautta. Vanha kiistelty mestari-kisällimalli, joka yhä elää vahvana perinteisillä käsityöaloilla, tulee ehkä elvytetyiksi. Vaikkakin tämä on eri tutkimuksissa kritisoitu. Vaade kehittyneen kokonaisvaltaiseen ohjaukseen nojaa voimakkaana.

Uudistukseen liittyy sekä rakenteellisia että sisällöllisiä kohdistusmuutoksia. Tutkielman tarkoitus on osallistua keskusteluun, joka edeltää ja edistää ammatillisen koulutuksen ohjauskäytänteitä koulussa ja työelämässä. Tutkielmassa ongelmallistan nykytilanteen ja valaisen ohjauksen kehitysvaateet eri lähtökohtien pohjalta.
Moniulotteisen ongelman lähestymistavaksi, olen valinnut sosiokulttuurinen näkökulma oppimiseen ja kehitykseen. Tässä painopiste siirtyy pois kysymyksistä mistä ja miten opimme, siihen, että mitä opitaan. Osallistumalla sosiaaliseen käytäntöön yksilö oppii tarkoitusta riippumatta aina: Kulttuuri määrittää oppimisen ja kehityksen mahdollisuudet. Ohjauksen ydin siirretään pois hetkellisestä ja tarjontakeskeisestä toiminnasta. Tutkimuksessani keskustelen siitä, mihin se voisi kohdistua, ja miksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste