Varustelaatikon aukipito- ja lukitusmekanismin kehitys Lokotrack-murskainlaitoksiin
Lehtonen, Seppo (2018)
Lehtonen, Seppo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094327
Tiivistelmä
Tampereen Lokomonkadulla toimiva Metso Minerals Oy on osa suomalaista teollisuusalan pörssiyritystä Metso Oyj:tä. Metso Minerals Oy suunnittelee sekä valmistaa laadukkaita kivenmurskauslaitoksia, joita käytetään ympäri maailman. Telaketjuilla kulkevissa murskainlaitoksissa, eli Lokotrackeissa, on runkoon kiinnitettynä varustelaatikko, joka sisältää muun muassa laitoksen ohjausyksikön. Tämän laatikon kannen aukipitomekanismi on usein yksitukinen pyörötanko, joka tukee kantta sen ollessa auki. Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää kyseistä aukipitomekanismia käyttäjäystävällisempään suuntaan. Lisäksi tutkitaan mahdollisuuksia käyttää kaupallista lukitusmekanismia kannen lukitukseen. Opinnäytetyö rajataan siten, että työssä käsitellään suunnittelu-, testaus- sekä jatko- kehitysvaiheet vain teoreettisesti. Varsinainen tuotetestaus suoritetaan opinnäytetyön julkaisun jälkeen työn tutkimuksellisuuden sekä projektien priorisoinnin johdosta.
Nykyinen yksitukinen aukipitomekanismi on ratkaisuna toimiva, mutta sen käytön yhteydessä on silti huomattu kehityksen kohteita. Tavoite projektille oli siis kehittää PE-HD-muovista valmistetun kannen aukipitomekanismista mahdollisimman yksinkertainen niin käytön, asennuksen kuin valmistuksenkin näkökulmasta sen pysyessä kuitenkin pyörötankoa perustellumpana ratkaisuna. Toiveena oli myös tuennan muuttaminen yksitukisesta kaksitukiseen, jonka käyttöön ei kuitenkaan vaadita molempia käsiä. Lisäksi projektissa suunniteltiin varustelaatikon kannen lukitus kaupallisen lukitusmekanismin ympärille. Suunnitellut osat sekä kokoonpanot tilataan alihankkijoilta Metso Minerals Oy:n tuotantoon, jossa varustelaatikosta rakennetaan prototyyppi suunnitellun modifikaatiopiirustuksen avulla. Prototyyppi valmistuu opinnäytetyön julkaisun jälkeen keväällä 2018, jonka aikana alkaa varustelaatikon jatkokehitysprojekti prototyypistä valmiiksi, Lokotrackeihin implementoiduksi tuotteeksi.
Prototyyppi suunniteltiin Siemens NX10 -mallinnusohjelmalla. Suunnittelussa tuli huomioida ohutlevytuotteiden suunnitteluperiaatteet, materiaalien kestävyydet sekä varustelaatikon korroosiolle altistava ympäristö. Suunnitteluun kuului myös turvallisuusriskiarviointi. Prototyypin valmistuttua se katselmoidaan; sen käytettävyyttä arvioidaan ja jatkokehityskohteet kartoitetaan. Jatkokehitystä vaatii varustelaatikon kansi, joka alihankkijan avustuksella suunnitellaan toimimaan uuden lukituksen sekä avausmekanismin kanssa saumattomasti yhteen. Käytettävyyden arviointiin sovelletaan muun muassa heuristisia arviointimenetelmiä, joilla avausmekanismin toiminnan intuitiivisuus sekä käytännöllisyys varmistetaan. Opinnäytetyön aikana valmistuneet tekniset piirustukset luovutetaan ainoastaan Metso Minerals Oy:n käyttöön.
Nykyinen yksitukinen aukipitomekanismi on ratkaisuna toimiva, mutta sen käytön yhteydessä on silti huomattu kehityksen kohteita. Tavoite projektille oli siis kehittää PE-HD-muovista valmistetun kannen aukipitomekanismista mahdollisimman yksinkertainen niin käytön, asennuksen kuin valmistuksenkin näkökulmasta sen pysyessä kuitenkin pyörötankoa perustellumpana ratkaisuna. Toiveena oli myös tuennan muuttaminen yksitukisesta kaksitukiseen, jonka käyttöön ei kuitenkaan vaadita molempia käsiä. Lisäksi projektissa suunniteltiin varustelaatikon kannen lukitus kaupallisen lukitusmekanismin ympärille. Suunnitellut osat sekä kokoonpanot tilataan alihankkijoilta Metso Minerals Oy:n tuotantoon, jossa varustelaatikosta rakennetaan prototyyppi suunnitellun modifikaatiopiirustuksen avulla. Prototyyppi valmistuu opinnäytetyön julkaisun jälkeen keväällä 2018, jonka aikana alkaa varustelaatikon jatkokehitysprojekti prototyypistä valmiiksi, Lokotrackeihin implementoiduksi tuotteeksi.
Prototyyppi suunniteltiin Siemens NX10 -mallinnusohjelmalla. Suunnittelussa tuli huomioida ohutlevytuotteiden suunnitteluperiaatteet, materiaalien kestävyydet sekä varustelaatikon korroosiolle altistava ympäristö. Suunnitteluun kuului myös turvallisuusriskiarviointi. Prototyypin valmistuttua se katselmoidaan; sen käytettävyyttä arvioidaan ja jatkokehityskohteet kartoitetaan. Jatkokehitystä vaatii varustelaatikon kansi, joka alihankkijan avustuksella suunnitellaan toimimaan uuden lukituksen sekä avausmekanismin kanssa saumattomasti yhteen. Käytettävyyden arviointiin sovelletaan muun muassa heuristisia arviointimenetelmiä, joilla avausmekanismin toiminnan intuitiivisuus sekä käytännöllisyys varmistetaan. Opinnäytetyön aikana valmistuneet tekniset piirustukset luovutetaan ainoastaan Metso Minerals Oy:n käyttöön.