Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elämää Pirkanmaalla -asiakastutkimus

Viljanen, Riia (2018)

 
Avaa tiedosto
Viljanen_Riia.pdf (740.3Kt)
Lataukset: 


Viljanen, Riia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094328
Tiivistelmä
Tähän opinnäytetyöhön liittyen toteutettiin laajamuotoinen asiakastutkimus, joka tehtiin toimeksiantona huonekalualan yritykselle. Tutkimus sai alkunsa toimeksiantajan tarpeesta ymmärtää syvällisemmin kanta-asiakasjärjestelmään kuuluvien asiakkaidensa asumiseen ja kotiin liittyviä tarpeita sekä toiveita. Toimeksiantajan tarpeen lisäksi aiheen valintaa ohjasi myös opinnäytetyön tekijän kiinnostus markkinointia, asiakastutkimuksia ja asiakkuuksien kehittämistä kohtaan. Tutkimus rajattiin kohdistumaan ainoastaan Pirkanmaan alueella asuviin asiakkaisiin, sillä yrityksen toimialueella asuessaan he muodostavat myös tärkeimmän kohderyhmän sen tuotteille ja palveluille.

Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä sellaista tietoa, jonka avulla toimeksiantaja pystyisi paremmin vastaamaan asiakkaidensa erilaisiin tarpeisiin ja unelmiin kodinsisustuksen saralla. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa, millaisissa kodeissa asiakkaat asuvat, millaisten asioiden parissa arki kotona kuluu ja millaiset asiat turhauttavat kodin eri tiloissa. Tutkimuksessa ei keskitytty selvittämään asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tuotteita tai palveluita kohtaan. Tutkimustulosten toivottiin olevan sellaisia, että toimeksiantaja voisi hyödyntää niitä jatkossa asiakaskokemuksen ja markkinoinnin kehittämisessä.

Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinointia, asiakkuuksien hallintaa ja tutkimuksiin liittyvää teoriaa. Markkinoinnin kilpailukeinojen lisäksi tarkastellaan nykyaikaisen markkinointiajattelun kehitystä sekä asiakastutkimuksia ja niiden merkitystä asiakassuhdemarkkinoinnin näkökulmasta. Asiakkuuksien hallinnan osalta taas keskitytään asiakkuuden elinkaareen ja erilaisiin kuluttajakäyttäytymistä ohjaaviin tekijöihin. Tutkimukseen liittyvässä osiossa tutustutaan tutkimuksen eri tyyppeihin ja menetelmiin pääosin kvantitatiiviseen tutkimukseen painottuen. Lisäksi tarkastellaan tutkimuksen yleisimpiä arviointikriteereitä.

Tähän opinnäytetyöhön liittyvä asiakastutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin asiakkaille sähköpostitse lähetetyn internet-kyselyn avulla helmi-maaliskuun 2018 aikana. Tutkimustulokset analysoitiin ja niitä havainnollistettiin erilaisin kuvioin. Tutkimustuloksia ja niiden pohjalta muodostettuja johtopäätöksiä ei luottamussyistä ole sisällytetty opinnäytetyön julkiseen raporttiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste