Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Reklamationer inom sjöfrakt - Case Transfennica

Brunnsberg, Magnus (2018)

Avaa tiedosto
Brunnsberg_Magnus.pdf (2.226Mt)
Lataukset: 


Brunnsberg, Magnus
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094355
Tiivistelmä
Det här examensarbetet handlar om reklamationer som orsakas av sjöfraktskador i Östersjöns ro-ro-trafik. Syftet är att undersöka vilka olika slags fraktskador som kan ske samt hur Case-företaget Transfennica Ltd behandlar reklamationer som orsakas av skador ombord på rederiets multifunktionella ro-ro-fartyg. Transfennica Ltd är ett rederi som ägs av holländska Spliethoff Group. Företaget transporterar gods till och från sju länder vid tio olika hamnar. Inom sjöfarten kan det ske fraktskador av otaligt många olika slag och i detta arbete nämns endast en del av dem. I studien undersöks inte skador/reklamationer vid någon särskild tidpunkt, i en viss hamn eller ombord på ett specifikt fartyg. Fokuset ligger vid Transfennicas allmänna praxis gällande reklamationshanteringsprocessen. Ytterligare avgränsas orsakerna bakom skadorna samt de ekonomiska konsekvenserna av dem från detta arbete. Skador är problematiska för alla de involverade parterna och det går tyvärr inte att undgå dem till 100 %. Då skador sker, leder det ofta till reklamationer. Betydelsen av en omsorgsfull reklamationshantering kan inte understrykas för mycket. Teorin i det här examensarbetet består av fyra delkapitel. Sjötransportens parter i Östersjöns ro-ro- trafik, olika typer av sjöfraktskador, transportdokument, reklamationer och försäkringar samt fraktbärarens ansvar och ansvarsfrihet för skadorna. Forskningen utförs med hjälp av fyra kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med Transfennicas personal. För arbetet studeras ett flertal olika databaser, böcker samt Internetkällor. Resultatet av arbetet bevisar att det dagligen sker fraktskador inom sjöfarten. En stor del av de olika skadetyperna som presenteras i arbetets teoridel, uppkommer även ombord på Transfennicas multifunktionella ro-ro-fartyg. Lyckligtvis är reklamationshanteringsprocessen vid Transfennica på en professionell nivå, även om det också finns rum för utveckling i framtiden.
 
The present thesis involves a case-study of claims due to cargo damages in sea freight on ro-ro vessels navigating in the Baltic Sea area. The aim of this study is two-fold: Firstly, it investigates the various types of cargo damages that occur in sea transport and, secondly, it introduces the ways in which Transfennica Ltd handles claims for damages having occurred on board the company’s multifunctional ro-ro vessels. Transfennica Ltd is a shipping company owned by Dutch Spliethoff Group. The company transports cargo from seven different countries in ten different harbours. Countless different types of damages can occur during sea transport, but the present thesis investigates only a few of them. Also, damages/claims occurring during a specific time period, in a specific harbour or on board a specific vessel are not included in the scope of this thesis. Further, the causes of the damages as well as the financial consequences of them are excluded from this work. Rather, the focus is on Transfennica’s general practices in processing claims. Damages are problematic for all parties involved and, unfortunately, they cannot be completely avoided. When damages occur, they often lead to claims, the importance of careful claims management cannot be emphasized enough. The theory of this thesis consists of four parts: sea transport operators in the Baltic Sea ro-ro traffic, various types of shipping damages, transport documents, complaints and insurances, as well as the carrier's liability and discharge from liability for damages. The study is conducted using four qualitative, semi- structured interviews with Transfennica's staff. Also, a variety of databases, literature and Internet sources have been studied. The results of this research provide evidence that shipping damages occur daily. A majority of the various types of damages, presented this thesis also occurs on board Transfennica's multifunctional ro-ro vessels. Fortunately, the claims management process at Transfennica is on a professional level, although there is room for future development.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste