MAKSULLISEN LOUNGEN PALVELUIDEN KEHITTÄMINEN : Kartoitus Oulun lentoasemalla
Laaninen, Piia (2018)
Laaninen, Piia
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104362
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Finavia Oyj Oulun lentoasema ja työelämäohjaajana Oulun lentoaseman päällikkö Liisa Sallinen. Oulun lentoasema on Suomen toiseksi vilkkain lentoasema Helsinki-Vantaan jälkeen ja vuonna 2016 lentoaseman kautta matkusti yli miljoona matkustajaa.
Työn tavoitteena oli kartoittaa maksullisen loungen eli odotustilan tarpeellisuus ja tarvittavat palvelut Oulun lentoasemalla. Lentoasemalta löytyy kahviloita, avoin lounge ja pub-ravintola mutta maksullista loungea palveluineen ei lentoasemalta vielä löydy. Suomen lentoasemilta ainoastaan Helsinki-Vantaalla on maksullisia loungeja. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lentomatkustajien mielipiteitä ja mitä palveluita he toivoisivat loungeen. Tutkimuksessa haluttiin myöskin selvittää matkustajia kiinnostavat palvelut, millainen lounge heitä miellyttäisi ja olisiko sille kysyntää matkustajien keskuudessa. Työn teoriaosuudessa käsitellään työn tutkimusmenetelmän lisäksi Finavian toimintaa, lentoasemien loungeja Suomessa, asiakkaan arvon muodostumista ja palvelua asiointikokemuksena.
Työn tavoitteena oli kartoittaa maksullisen loungen eli odotustilan tarpeellisuus ja tarvittavat palvelut Oulun lentoasemalla. Lentoasemalta löytyy kahviloita, avoin lounge ja pub-ravintola mutta maksullista loungea palveluineen ei lentoasemalta vielä löydy. Suomen lentoasemilta ainoastaan Helsinki-Vantaalla on maksullisia loungeja. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lentomatkustajien mielipiteitä ja mitä palveluita he toivoisivat loungeen. Tutkimuksessa haluttiin myöskin selvittää matkustajia kiinnostavat palvelut, millainen lounge heitä miellyttäisi ja olisiko sille kysyntää matkustajien keskuudessa. Työn teoriaosuudessa käsitellään työn tutkimusmenetelmän lisäksi Finavian toimintaa, lentoasemien loungeja Suomessa, asiakkaan arvon muodostumista ja palvelua asiointikokemuksena.