Kouluterveydenhoitaja ylipainoisten lasten elintapaohjauksen kehittäjänä
Isoviita, Mirja (2009)
Isoviita, Mirja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169375
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kouluterveydenhoitajan työtä sekä ylipainoisten lasten elintapaohjausta kouluterveydenhuollossa. Kehittämistehtävän tavoitteena oli suunnitella, testata ja arvioida uudenlainen elintapaohjausmalli ylipainoisille 1.-3.luokan oppilaille ja heidän vanhemmilleen. Kehittämismetodina käytettiin konstruktivistista tutkimusotetta. Konstruktioprosessin tuloksena syntyi konstruktio eli uudenlainen elintapaohjausmalli ylipainoisten lasten hoitoon kouluterveydenhuollossa.
Lähtökohtana opinnäytetyölle oli ylipainoisten ja lihavien lasten määrän huomattava lisääntyminen viime vuosikymmeninä sekä vuonna 2005 julkaistu Lasten lihavuus - Käypä hoito suositus. Suosituksen tavoitteena on ehkäistä lasten lihavuutta, edistää lasten terveyttä sekä yhdenmukaistaa ylipainoisten lasten hoitokäytäntöjä Suomessa. Lihavuuden ehkäisy ja ylipainoisten lasten hoito ovat kouluterveydenhuollon ominta aluetta. Ne molemmat perustuvat elintapamuutosten tukemiseen. Elintapaohjaus on kouluterveydenhoitajan keskeisin työmenetelmä. Ohjaus voi olla joko yksilö- tai ryhmäohjausta. Elintapaohjauksen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä ylipainoisten lasten hoidossa ovat varhainen puuttuminen, perhekeskeisyys, vanhemmuuden tukeminen, voimavarojen vahvistaminen, ratkaisukeskeisyys, moniammatillisuus ja motivoiva keskustelu.
Tutkimustuloksiin, suosituksiin ja muihin erilaisiin lasten lihavuutta ja ylipainoa käsitteleviin lähteisiin pohjautuen konstruktioprosessin tuloksena suunniteltiin uudenlainen konstruktio eli elintapaohjausmalli kouluterveydenhuoltoon ylipainoisten lasten elintapaohjausta kehittämään. Elintapaohjausmallissa käytettiin sekä yksilö- että ryhmäohjausta. Ohjaukseen osallistuivat kouluterveydenhoitaja, ravitsemusasiantuntija, fysioterapeutti, psykologi ja psykiatrinen sairaanhoitaja. Kehittämistehtävän tuloksena syntynyttä testattua ja arvioitua elintapaohjausmallia on vielä syytä kehittää ja arvioida edelleen, mutta myös sen eri osia voi soveltaen hyödyntää ylipainoisten ja lihavien lasten ja heidän perheidensä elintapaohjauksessa kouluterveydenhuollossa.
Lähtökohtana opinnäytetyölle oli ylipainoisten ja lihavien lasten määrän huomattava lisääntyminen viime vuosikymmeninä sekä vuonna 2005 julkaistu Lasten lihavuus - Käypä hoito suositus. Suosituksen tavoitteena on ehkäistä lasten lihavuutta, edistää lasten terveyttä sekä yhdenmukaistaa ylipainoisten lasten hoitokäytäntöjä Suomessa. Lihavuuden ehkäisy ja ylipainoisten lasten hoito ovat kouluterveydenhuollon ominta aluetta. Ne molemmat perustuvat elintapamuutosten tukemiseen. Elintapaohjaus on kouluterveydenhoitajan keskeisin työmenetelmä. Ohjaus voi olla joko yksilö- tai ryhmäohjausta. Elintapaohjauksen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä ylipainoisten lasten hoidossa ovat varhainen puuttuminen, perhekeskeisyys, vanhemmuuden tukeminen, voimavarojen vahvistaminen, ratkaisukeskeisyys, moniammatillisuus ja motivoiva keskustelu.
Tutkimustuloksiin, suosituksiin ja muihin erilaisiin lasten lihavuutta ja ylipainoa käsitteleviin lähteisiin pohjautuen konstruktioprosessin tuloksena suunniteltiin uudenlainen konstruktio eli elintapaohjausmalli kouluterveydenhuoltoon ylipainoisten lasten elintapaohjausta kehittämään. Elintapaohjausmallissa käytettiin sekä yksilö- että ryhmäohjausta. Ohjaukseen osallistuivat kouluterveydenhoitaja, ravitsemusasiantuntija, fysioterapeutti, psykologi ja psykiatrinen sairaanhoitaja. Kehittämistehtävän tuloksena syntynyttä testattua ja arvioitua elintapaohjausmallia on vielä syytä kehittää ja arvioida edelleen, mutta myös sen eri osia voi soveltaen hyödyntää ylipainoisten ja lihavien lasten ja heidän perheidensä elintapaohjauksessa kouluterveydenhuollossa.
