Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Mä oon vähän sellanen kun ystäväkanuuna" : Lasten ja vanhempien näkemyksiä lasten vertaissuhteista

Vakkila, Liisi; Nurminen, Riikka (2018)

 
Avaa tiedosto
Nurminen_Riikka_Vakkila_Liisi.pdf (560.2Kt)
Lataukset: 


Vakkila, Liisi
Nurminen, Riikka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114460
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 3–7-vuotiaiden lasten kokemuksia ystävyydestä ja yksinäisyydestä sekä vanhempien käsityksiä siitä, millaisia vertaissuhteita heidän lapsillaan on ja miten vertaissuhteita käsitellään päiväkodissa ja kotona.
Teoreettiseksi viitekehykseksi muodostui lasten vertaissuhteet, ystävyyssuhteiden merkitys, yksinäisyys, varhaiskasvatus ja sen merkitys vertaissuhteiden tukemisessa sekä vanhempien merkitys lasten vertaissuhteiden tukemisessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin lasten osalta teemahaastattelun avulla ja vanhemmilta Webropol-kyselyllä. Tutkimusta varten haastateltiin 13 lasta, ja kyselyyn vastasi 14 vanhempaa. Aineistoanalyysi tehtiin teemoitellen.
Kaikilla haastatelluilla lapsilla oli ystäviä päiväkodissa, ja monella lapsella ystäviä oli myös päiväkodin ulkopuolella. Lähes jokainen lapsi kuvaili ystävyyssuhdettaan pitkään kestäneeksi, eli pienetkin lapset pystyvät ylläpitämään ystävyyssuhteitaan. Ystävyys yhdistettiin leikkeihin ja leikkikavereihin. Lapset kertoivat joko etsivänsä leikkikaverin tai leikkivänsä yksin, mikäli he jäävät yksin päiväkodissa. Yksin olevan lapsen huomatessaan, lapset kertoivat pyytävänsä tätä yhteiseen leikkiin. Myös vanhemmilla oli käsitys siitä, että heidän lapsillaan on ystäviä.
Kotona ystävyyttä oltiin käsitelty lasten kanssa keskustelujen avulla. Yksinäisyyttä oltiin käsitelty vähemmän, lähinnä ystävyyden kääntöpuolena. Vanhemmilla oli parempi käsitys ystävyyden käsittelystä päiväkodissa kuin yksinäisyyden. Aiheiden käsittelyn riittävyyttä päiväkodissa vanhemmat eivät osanneet arvioida.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä varhaiskasvatuksen kentällä yleisesti sekä erityisesti päiväkodissa, jossa opinnäytetyö tehtiin. Tulokset tuovat esiin lasten ja vanhempien näkemykset vertaissuhteista sekä antavat tietoa vertaissuhteiden käsittelyä koskevaan kehittämistyöhön päiväkodissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste