Näytä suppeat kuvailutiedot

Itsepalvelukassojen hyödyntäminen lounasravintoloissa

Helin, Erika (2018)

dc.contributor.authorHelin, Erika
dc.date.accessioned2018-04-12T08:24:35Z
dc.date.available2018-04-12T08:24:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201802162530
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/143086
dc.description.abstractOpinnäytetyön toimeksiantajana toimi Protacon Solutions Oy. Toimeksiantaja oli aikaisemmin kehittänyt itsepalvelukassan, jota oli käytetty muun muassa katsastusasemilla ja messutapahtumissa. Itsepalvelukassan toimintaperiaatteena oli mahdollistaa asiakkaalle täysin itsenäinen ja sujuva asiointitapahtuma. Kassaa käyttäessä valittiin ostettava tuote kosketusnäytöltä, suoritettiin korttimaksu ja tulostettiin tosite ostosta. Toimeksiantaja halusi selvittää voisiko jo olemassa olevaa itsepalvelukassaa hyödyntää aiempien käyttökohteiden lisäksi myös lounasravintoloissa. Samalla selvitettiin millaisia hyöty- tai haittavaikutuksia itsepalvelukassan käytöstä voisi seurata lounasravintolalle ja miten mahdollisia haasteita voitaisiin ratkoa. Selvitystyö toteutettiin haastattelemalla lounasravintoloissa työskenteleviä, alalta vankan kokemuksen omaavia henkilöitä. Selvityksen perusteella itsepalvelukassan pilotoiminen lounasravintoloissa nähtiin potentiaalisena mahdollisuutena tietyin reunaehdoin. Esille nostettiin myös joitakin haasteita, jotka tulisi huomioida suunnitellessa itsepalvelukassan käyttöönottoa lounasravintolaan. Työn lopputuloksena esitettiin arvioita itsepalvelukassalla mahdollisesti saavutettavista hyödyistä sekä järjestelmän ja prosessien kehitys- ja uudistusehdotuksia. Työssä aihetta käsiteltiin yleisellä tasolla, jonka vuoksi tuloksissa esitetyt ehdotukset eivät välttämättä sovellu käytännössä toteutettavaksi ilman jatkotutkimusta.fi
dc.description.abstractThe bachelor’s thesis was assigned by Protacon Solutions Oy. The assigner had earlier developed a self-service checkout system which was used at some vehicle inspection stations and exhibitions. The purpose of the system was to offer independent and fluent transactions for customers. The customer was supposed to choose a product via touch screen, make a card payment and get a receipt. The assigner wanted to sort out if the self-service checkout was already suitable for lunch restaurant use. At the same time, it was determined what kind of benefits or side effects the system can cause for the restaurant, and how to resolve the possible side effects. The research was conducted by interviewing experts from various restaurants. According to the research, the self-service checkout pilot experiments were seen as a potential opportunity under certain boundary conditions. Some challenges were noted that should be regarded when considering the self-service checkout take-over for restaurant. The results of the thesis were evaluations of the potentially available benefits of self-service checkouts in lunch restaurants, as well as proposals for development and reform of the system and processes. The topic of the thesis was discussed as general level, for which the results may not be usable in practical use without further research.en
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleItsepalvelukassojen hyödyntäminen lounasravintoloissafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/384
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.keyworditsepalvelukassa
dc.subject.keywordlounasravintola
dc.subject.keyworddigitalisaatio
dc.subject.keywordhaastattelututkimus
dc.subject.degreeprogramfi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology|
dc.subject.disciplineMediatekniikan tutkinto-ohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot