Leirikoulutuote ala-asteen oppilaille : Case: Ähtäri Zoo
Kestinmäki, Asta (2018)
Kestinmäki, Asta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124595
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi leirikoulutuote Ähtäri Zoo Kotieläintilalle. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä matkailupalvelujen kehittämiseen ja tuotteistamiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli haastatella opettajia, oppilaita ja leirikoulutuotteen myyjää uuden tuotteen kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli benchmarkata valittuja leirikoulutuotteita tarjoavia kohteita.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin tuotekehitysprosessiin ja tuotteistami-seen, nimenomaan matkailualan näkökulmasta. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa menetelminä käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat puolistrukturoidut haastattelut ja bechmarking.
Haastattelut tehtiin niin leirikoulutuotetta pääasiallisesti myyvälle myyntijohtajalle kuin mahdollisille asiakkaille, eli opettajille ja ala-asteen oppilaille. Haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään muun muassa sitä, millaiselle tuotteelle on tilausta ja millaista sisältöä asiakkaat leirikouluun toivoivat. Lisäksi selvitettiin, mitä kautta asiakkaat saivat tietoa tarjolla olevista vaihtoehdoista.
Benchmarking-menetelmällä tutkittiin, kuinka leirikoulutuotteet on paketoitu muissa vastaavissa yrityksissä, kuten Korkeasaaressa ja Ranualla. Benchmarking-menetelmän avulla tarkasteltiin myös kahta suosittua leirikoulukohdetta, Piispalaa ja nuorisokeskus Marttista.
Teoreettisen viitekehyksen sekä saatujen tutkimustulosten pohjalta kehitettiin leirikoulutuote Ähtäri Zoo Kotieläintilalle. Tuote rakennettiin siten, että sen pääasiallisena toiminta-alustana toimii Ähtäri Zoo Kotieläintila, mutta sisältöön on valittavissa myös muuta alueella tarjottavaa ohjelmaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin tuotekehitysprosessiin ja tuotteistami-seen, nimenomaan matkailualan näkökulmasta. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa menetelminä käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat puolistrukturoidut haastattelut ja bechmarking.
Haastattelut tehtiin niin leirikoulutuotetta pääasiallisesti myyvälle myyntijohtajalle kuin mahdollisille asiakkaille, eli opettajille ja ala-asteen oppilaille. Haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään muun muassa sitä, millaiselle tuotteelle on tilausta ja millaista sisältöä asiakkaat leirikouluun toivoivat. Lisäksi selvitettiin, mitä kautta asiakkaat saivat tietoa tarjolla olevista vaihtoehdoista.
Benchmarking-menetelmällä tutkittiin, kuinka leirikoulutuotteet on paketoitu muissa vastaavissa yrityksissä, kuten Korkeasaaressa ja Ranualla. Benchmarking-menetelmän avulla tarkasteltiin myös kahta suosittua leirikoulukohdetta, Piispalaa ja nuorisokeskus Marttista.
Teoreettisen viitekehyksen sekä saatujen tutkimustulosten pohjalta kehitettiin leirikoulutuote Ähtäri Zoo Kotieläintilalle. Tuote rakennettiin siten, että sen pääasiallisena toiminta-alustana toimii Ähtäri Zoo Kotieläintila, mutta sisältöön on valittavissa myös muuta alueella tarjottavaa ohjelmaa.