POTILAIDEN KOKEMUKSIA PERIOPERATIIVISESTA OHJAUKSESTA POLVEN PRIMAARIN TEKONIVELLEIKKAUKSEN YHTEYDESSÄ
Korpela, Minna (2018)
Korpela, Minna
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124570
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata polven primaarien tekonivelleikkauspotilaiden kokemuksia saamastaan perioperatiivisesta ohjauksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota Soitessa polven tekonivelpotilaiden ohjaukseen osallistuva henkilökunta voi hyödyntää kehittäessään potilasohjausta entistä asiakaslähtöisemmäksi. Henkilökunta voi käyttää opinnäytetyön tuloksia omien ohjauskäytänteidensä kehittämiseen sekä keskustelun herättämiseen asiakaslähtöisestä potilasohjauksesta työyhteisön sisällä. Lisäksi Soiten anestesia- ja leikkausyksikön henkilökunta voi käyttää opinnäytetyön tuloksia heidän luodessaan ja kehittäessään yksikön omaa sujuvaa ja potilaslähtöistä ohjausta polven tekonivelpotilaiden lisäksi myös muilla potilasryhmillä.
Opinnäytetyön kohderyhmänä oli polven primaarissa tekonivelleikkauksessa olleet potilaat. Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin 11.9.–29.12.2017. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella. Kyselylomakkeet jaettiin potilaille päiväkäynnin yhteydessä 2–3 viikkoa ennen toimenpidettä. Kyselyyn oli vastausaikaa kaksi viikkoa toimenpiteestä alkaen. Kyselylomake jaettiin 35 potilaalle ja vastauksia saatiin 10. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Enemmistö potilaista koki potilasohjauksen kokonaisvaltaisena ja asiakaslähtöisenä. Potilaat kokivat saavansa ohjauksesta kattavaa tietoa koko hoitoprosessista. He kokivat, että ohjaus loi heille turvallisuuden tunnetta. Ohjauksessa otettiin potilaan yksilölliset tarpeet huomioon. Ohjauksessa ollut asioiden kertaaminen koettiin yksilöllisesti. Potilaat kokivat, että hoitajilla oli hyvät ammatilliset vuorovaikutustaidot. Kuitenkin osa potilaista oli kokenut hoitoyksinäisyyttä ohjausprosessin aikana. Potilaat olivat kokeneet, että heidän tarpeitaan ei huomioitu ja että hoitohenkilökunnan kohtaaminen oli ollut epävarmaa.
Potilaiden mielestä perioperatiivista ohjausta kehitettäessä tulisi kiinnittää huomiota ohjauksen asiakaslähtöisyyteen. Ohjaukseen tulisi lisätä tietoa postoperatiivisesta kivunhoidosta ja mahdollisista leikkauksen jälkeisistä komplikaatioista.
Opinnäytetyön kohderyhmänä oli polven primaarissa tekonivelleikkauksessa olleet potilaat. Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin 11.9.–29.12.2017. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella. Kyselylomakkeet jaettiin potilaille päiväkäynnin yhteydessä 2–3 viikkoa ennen toimenpidettä. Kyselyyn oli vastausaikaa kaksi viikkoa toimenpiteestä alkaen. Kyselylomake jaettiin 35 potilaalle ja vastauksia saatiin 10. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Enemmistö potilaista koki potilasohjauksen kokonaisvaltaisena ja asiakaslähtöisenä. Potilaat kokivat saavansa ohjauksesta kattavaa tietoa koko hoitoprosessista. He kokivat, että ohjaus loi heille turvallisuuden tunnetta. Ohjauksessa otettiin potilaan yksilölliset tarpeet huomioon. Ohjauksessa ollut asioiden kertaaminen koettiin yksilöllisesti. Potilaat kokivat, että hoitajilla oli hyvät ammatilliset vuorovaikutustaidot. Kuitenkin osa potilaista oli kokenut hoitoyksinäisyyttä ohjausprosessin aikana. Potilaat olivat kokeneet, että heidän tarpeitaan ei huomioitu ja että hoitohenkilökunnan kohtaaminen oli ollut epävarmaa.
Potilaiden mielestä perioperatiivista ohjausta kehitettäessä tulisi kiinnittää huomiota ohjauksen asiakaslähtöisyyteen. Ohjaukseen tulisi lisätä tietoa postoperatiivisesta kivunhoidosta ja mahdollisista leikkauksen jälkeisistä komplikaatioista.