Utvärdering och val av ärendehanteringssystem för kundstöd vid Winpos
Smedman, Kristoffer (2018)
Smedman, Kristoffer
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134626
Tiivistelmä
Detta examensarbete är gjort på uppdrag av företaget Winpos. Företaget Winpos är verksamt inom kassasystemsbranschen, det vill säga de utvecklar, säljer och levererar kassasystem.
Inom företagets kundstöd planerar man ett byte av ärendehanteringssystem. Avsikten med examensarbetet är att utvärdera två förhandsvalda ärendehanteringssystem och sedan utse det som bättre skulle kunna lämpa sig för Winpos. De två förhandsvalda programmen är Jira Servicedesk och Zendesk.
Tillvägagångssättet under utvärderingsprocessen har varit att jag jämfört och utvärderat de två förhandsvalda programmen med varandra, men också med det nuvarande systemet som används inom Winpos. Utvärderingen har utformats med hjälp av de krav som Winpos ställt på programmen. Resultatet visar hur de båda programmen uppfyller de krav som Winpos har.
I resultatet kan man se att systemet med den mest användarvänliga ärendehanteringen valdes till det starkaste. Orsaken till att ärendehantering var så bra i detta program var för att själva processen var simpel och genialisk. Andra orsaker som bidrog till att systemet ifråga blev ansågs vara starkare var för att dess rapporterings- och uppföljningsmöjligheter var bra, samt att språkalternativen var många och användargränssnittet var väl uttänkt. This Bachelors thesis is done on the behalf of the company Winpos. The company
Winpos is active in the point of sales industry, that is, they develop, sell and deliver point of sales systems.
Within the company's customer support, a change of ticket management system has been planned. The purpose of the thesis work is to evaluate two pre-selected ticket management systems and evaluate which one of them would be better suited for the Winpos customer support. The two pre-selected programs are Jira Servicedesk and Zendesk.
The approach during the evaluation process has been that I have evaluated and
compared the two pre-selected programs with each other, but also with the system
currently being used within Winpos. The evaluation has been conducted by using the requirements stated by Winpos.
The results show how the two programs meet the requirements of Winpos. In the result, one can see that the system with the best ticket management options was chosen as the stronger one. The reason why the ticket management of this system was so good was that the handling process itself was simple and ingenious. Other reasons that contributed to the program in question becoming the stronger alternative was because the reporting and follow-up functions in the program were good, and that the language possibilities were numerous, and the user interface was well designed.
Inom företagets kundstöd planerar man ett byte av ärendehanteringssystem. Avsikten med examensarbetet är att utvärdera två förhandsvalda ärendehanteringssystem och sedan utse det som bättre skulle kunna lämpa sig för Winpos. De två förhandsvalda programmen är Jira Servicedesk och Zendesk.
Tillvägagångssättet under utvärderingsprocessen har varit att jag jämfört och utvärderat de två förhandsvalda programmen med varandra, men också med det nuvarande systemet som används inom Winpos. Utvärderingen har utformats med hjälp av de krav som Winpos ställt på programmen. Resultatet visar hur de båda programmen uppfyller de krav som Winpos har.
I resultatet kan man se att systemet med den mest användarvänliga ärendehanteringen valdes till det starkaste. Orsaken till att ärendehantering var så bra i detta program var för att själva processen var simpel och genialisk. Andra orsaker som bidrog till att systemet ifråga blev ansågs vara starkare var för att dess rapporterings- och uppföljningsmöjligheter var bra, samt att språkalternativen var många och användargränssnittet var väl uttänkt.
Winpos is active in the point of sales industry, that is, they develop, sell and deliver point of sales systems.
Within the company's customer support, a change of ticket management system has been planned. The purpose of the thesis work is to evaluate two pre-selected ticket management systems and evaluate which one of them would be better suited for the Winpos customer support. The two pre-selected programs are Jira Servicedesk and Zendesk.
The approach during the evaluation process has been that I have evaluated and
compared the two pre-selected programs with each other, but also with the system
currently being used within Winpos. The evaluation has been conducted by using the requirements stated by Winpos.
The results show how the two programs meet the requirements of Winpos. In the result, one can see that the system with the best ticket management options was chosen as the stronger one. The reason why the ticket management of this system was so good was that the handling process itself was simple and ingenious. Other reasons that contributed to the program in question becoming the stronger alternative was because the reporting and follow-up functions in the program were good, and that the language possibilities were numerous, and the user interface was well designed.