Perehdytysopas palkeiden TPA-virtuaalitiimille
Kauppila, Janne (2018)
Kauppila, Janne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804124558
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehdytysopas palkeiden TPA-virtuaalitiimille. TPA tarkoittaa tuotantoprosessin automatisointia. Toimeksiantajana toimii Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet. Palkeilla oli olemassa oma perehdytysopas, mutta TPA-virtuaalitiimillä ei vielä ollut. Tavoitteena oli tehdä TPA-virtuaalitiimille oma perehdytysopas, joka sisältäisi kaikki heidän tarvitsemansa tiedot yhdessä dokumentissa. Tarkoituksena oli tutkia TPA-virtuaalitiimiä. Kirjoitin teoriaa taloushallinnosta, mitä perehtyminen on yleisesti ja Palkeista. Tämän lisäksi kirjoitin RPA-automatisaatiosta (Robotic Process Automation) sekä muutos- ja julkaisuhallinnasta. Perehdytysoppaaseen olin saanut materiaalia Palkeista. Materiaalin pohjalta voitiin luoda virtuaalitiimin perehdytysopas.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua. Opinnäytetyössä haastateltiin kuutta henkilöä, joita haastattelin Skype for Business -sovellusta käyttäen. Kaikki kuusi henkilöä työskenteli Palkeissa. Viisi henkilöä työskenteli Joensuun toimipaikassa ja yksi Hämeenlinnassa. Kaikki haastattelut oli tarkoitus litteroida omiin Word-tiedostoihin. Haastateltavat henkilöt valittiin mukaan tarkoin perustein, sillä kaikki haastateltavat olivat Palkeiden TPA-virtuaalitiimin jäseniä erilaisissa tehtävissä. Haastatteluihin valittiin mukaan ryhmä henkilöitä, joiden asemat olivat tiimissä monipuolisia ja työkokemus TPA-virtuaalitiimistä oli kattava.
Haastatteluista havaittiin hyvin, kuinka haastateltavien vastaukset olivat osittain yhteydessä heidän asemaansa Palkeiden TPA-virtuaalitiimissä. Osa haastateltavien tuloksista olivat keskenään samaa mieltä, mutta erojakin löytyi myös, mikä oli tutkimuksen osalta odotettavaa. Haastateltavien mielipiteiden pohjalta ja Palkeista saadun materiaalin avulla saatiin rakennettua virtuaalitiimin jäseniä palveleva perehdytysopas. Perehdytysopas tehtiin prosessina, niin kuin TPA-virtuaalitiimi tekee kaikki dokumenttinsa. Tulosten kautta voitiin huomioida TPA-virtuaalitiimiin liittyvät tarpeet haastateltavien näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua. Opinnäytetyössä haastateltiin kuutta henkilöä, joita haastattelin Skype for Business -sovellusta käyttäen. Kaikki kuusi henkilöä työskenteli Palkeissa. Viisi henkilöä työskenteli Joensuun toimipaikassa ja yksi Hämeenlinnassa. Kaikki haastattelut oli tarkoitus litteroida omiin Word-tiedostoihin. Haastateltavat henkilöt valittiin mukaan tarkoin perustein, sillä kaikki haastateltavat olivat Palkeiden TPA-virtuaalitiimin jäseniä erilaisissa tehtävissä. Haastatteluihin valittiin mukaan ryhmä henkilöitä, joiden asemat olivat tiimissä monipuolisia ja työkokemus TPA-virtuaalitiimistä oli kattava.
Haastatteluista havaittiin hyvin, kuinka haastateltavien vastaukset olivat osittain yhteydessä heidän asemaansa Palkeiden TPA-virtuaalitiimissä. Osa haastateltavien tuloksista olivat keskenään samaa mieltä, mutta erojakin löytyi myös, mikä oli tutkimuksen osalta odotettavaa. Haastateltavien mielipiteiden pohjalta ja Palkeista saadun materiaalin avulla saatiin rakennettua virtuaalitiimin jäseniä palveleva perehdytysopas. Perehdytysopas tehtiin prosessina, niin kuin TPA-virtuaalitiimi tekee kaikki dokumenttinsa. Tulosten kautta voitiin huomioida TPA-virtuaalitiimiin liittyvät tarpeet haastateltavien näkökulmasta.