Jakeluvaraston ja terminaalin yhteistyön kehittäminen
Partti, Tiia (2018)
Partti, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803213633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803213633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia Valio Oy:n Jyväskylän jakeluvarastolta terminaalille toimitettavia runkokuormia ja niiden yksiköiden muodostamista ennen jakelua asiakkaille. Tavoitteena oli selvittää, onko tilaus-toimitusketjussa päällekkäistä työtä, miltä osin prosessi ei toimi ja mitä prosessin osaa kannattaisi korjata. Haluttiin myös selvittää ketjussa olevien osapuolten vastuut sekä kuvata prosessi.
Valio Oy:n Jyväskylän jakeluvarasto on viime vuosina ottanut käyttöönsä uusia terminaaleja, viimeisimmät lokakuussa 2016. Varsinkin nämä uusille terminaaleille toimitettavat runkokuormat ovat sekä kerätyissä kilo- että rivimäärissä suuria. Sen sijaan osalla terminaalilta lähtevistä jakelureiteistä on paljon asiakkaita, mutta niiden tilaukset ovat toimitettavilta rivi- ja kilomääriltä pieniä.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla. Haastateltaviksi valittiin terminaalilla työskenteleviä henkilöitä, joiden työnkuvaan kuuluu yhdistellä jakeluvarastolta saapuvia runkokuormia jakelureiteittäin asiakaskohtaisiksi yksiköiksi. Haastatteluun osallistuvat olivat tehneet yhdistelytyötä suhteellisen lyhyen aikaa, joten he osasivat helpommin huomata ongelmia aiheuttavat vaiheet. Prosessin aikana seurattiin myös tilaus-toimitusketjun käsittelyaikoja toiminnanohjausjärjestelmistä sekä toimitusvirheiden määrien muutoksia.
Haastatteluissa ilmeni monia kehityskohteista. Parannettaviksi kohteiksi valittiin terminaalilla ongelmia aiheuttavat merkintätavat ja aikaa vievä työmäärä. Haastatteluissa selvisi, mitkä tilausten merkintätavat toimivat, ja toimintaa kehitettiin siihen suuntaan. Työmäärää terminaalilla pyrittiin helpottamaan yhdistelemällä ongelmia aiheuttavia tilauksia enemmän jakeluvarastolla.
Valio Oy:n Jyväskylän jakeluvarasto on viime vuosina ottanut käyttöönsä uusia terminaaleja, viimeisimmät lokakuussa 2016. Varsinkin nämä uusille terminaaleille toimitettavat runkokuormat ovat sekä kerätyissä kilo- että rivimäärissä suuria. Sen sijaan osalla terminaalilta lähtevistä jakelureiteistä on paljon asiakkaita, mutta niiden tilaukset ovat toimitettavilta rivi- ja kilomääriltä pieniä.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla. Haastateltaviksi valittiin terminaalilla työskenteleviä henkilöitä, joiden työnkuvaan kuuluu yhdistellä jakeluvarastolta saapuvia runkokuormia jakelureiteittäin asiakaskohtaisiksi yksiköiksi. Haastatteluun osallistuvat olivat tehneet yhdistelytyötä suhteellisen lyhyen aikaa, joten he osasivat helpommin huomata ongelmia aiheuttavat vaiheet. Prosessin aikana seurattiin myös tilaus-toimitusketjun käsittelyaikoja toiminnanohjausjärjestelmistä sekä toimitusvirheiden määrien muutoksia.
Haastatteluissa ilmeni monia kehityskohteista. Parannettaviksi kohteiksi valittiin terminaalilla ongelmia aiheuttavat merkintätavat ja aikaa vievä työmäärä. Haastatteluissa selvisi, mitkä tilausten merkintätavat toimivat, ja toimintaa kehitettiin siihen suuntaan. Työmäärää terminaalilla pyrittiin helpottamaan yhdistelemällä ongelmia aiheuttavia tilauksia enemmän jakeluvarastolla.